Przedsiębiorczość społeczna: krytyczny przegląd koncepcji
Social entrepreneurship: a critical review of the concept

do pobrania/download PDF

Anna Maria Peredo, Murdith McLean
University of Victoria
3800 Finnerty Rd, Saanich, British Columbia V8N 1M5, Kanada
e-mail: aperedo(at)uvic.ca; mmclean(at)uvic.ca

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość społeczna, przedsiębiorstwo społeczne, wartości społeczne, innowacyjność, zasoby

KEYWORDS

social entrepreneurship, social enterprise, social values, innovation, resources

STRESZCZENIE

W niniejszym artykule podjęto próbę analitycznej, krytycznej i syntetycznej oceny powszechnie stosowanego pojęcia "przedsiębiorczość społeczna" w kontekście znaczeń przypisywanych jego częściom składowym. Rozpatrywane oddzielnie określenia "przedsiębiorczość" oraz "społeczny" charakteryzują się dość szerokim zakresem użycia oraz istotnym zróżnicowaniem pod względem eksponowania celów społecznych, a także tego, co uważa się za istotne cechy przedsiębiorczości. Artykuł kończy się propozycją elastycznej definicji tego pojęcia: z przedsiębiorczością społeczną mamy do czynienia, gdy jakaś osoba lub osoby (1) wyłącznie lub w znacznym stopniu tworzą pewną wartość społeczną i realizują cele z nią związane poprzez (2) dostrzeganie i wykorzystywanie możliwości tworzenia takiej wartości, (3) wdrażanie innowacji, (4) podejmowanie ryzyka oraz (5) nieakceptowanie ograniczeń związanych z dostępnością zasobów.

ABSTRACT

This paper undertakes an analytical, critical and synthetic examination of “social entrepreneurship” in its common use, considering both the “social” and the entrepreneurship” elements in the concept. On both points there is a range of use, with significant differences marked out by such things as the prominence of social goals and what are thought of as the salient features of entrepreneurship. The paper concludes with the proposal of a suitably flexible explication of the concept: social entrepreneurship is exercised where some person or persons (1) aim either exclusively or in some prominent way to create social value of some kind, and pursue that goal through some combination of (2) recognizing and exploiting opportunities to create this value, (3) employing innovation, (4) tolerating risk and (5) declining to accept limitations in available resources.

LITERATURA / REFERENCES

Anderson B.B., Dees J.G. [2002], Developing Viable Earned Income Strategie, [w:] J.G. Dees, J. Emerson, P. Economy, Strategic Tools for Social Entrepreneurs: Enhancing the Performance of Your Enterprising Nonprofit, John Wiley & Sons, Inc., New York.
Barber K. (ed.) [1998], The Canadian Oxford Dictionary, Oxford University Press, Toronto, Oxford, New York.
Ben & Jerry’s Homemade Holdings Inc. [2005], Ben and Jerry’s, www.benjerry.com/our_company/our_mission (dostęp: 4.06.2005).
Boschee J. [1995], Social Entrepreneurship, "Across the Board", Vol. 32(3).
Cone C.L., Feldman M.A., DaSilva A.T. [2003a], Align Your Brand With a Social Cause, http://hbswk.hbs.edu/item.jhtml? id=3589&t=nonprofit (dostęp: 12.03.2004).
Cone C.L., Feldman M.A., DaSilva A.T. [2003b], Causes and Effects, "Harvard Business Review", Vol. 81(7).
Davis T. [1997], The NGO Business Hybrid: Is the Private Sector the Answer?, Johns Hopkins University, Baltimore, MD.
Dees J.G. [1998], The Meaning of “Social Entrepreneurship”, Draft Report for the Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership, Stanford University.
Dees J.G., Emerson J., Economy P. (eds.) [2002], Strategic Tools for Social Entrepreneurs: Enhancing the Performance of Your Enterprising Nonprofit, John Wiley & Sons, Inc., New York.
Drucker P.F. [1985], Innovation and Entrepreneurship, Harper & Row Publishers, New York.
Fowler A. [2000], NGDOs as a moment in history: beyond aid to social entrepreneurship or civic innovation?, "Third World Quarterly", Vol. 21(4).
Gartner W.B. [1988], Who is an entrepreneur? is the wrong question, "American Journal of Small Business", Vol. 12(4).
Grameen Communications [1998], Grameen: Banking for the Poor, www.grameen-info.org (dostęp: 19.01.2004).
Hibbert S.A., Hogg G., Quinn T. [2002], Consumer response to social entrepreneurship: The case of the Big Issue in Scotland, "International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing", Vol. 7(3).
Johnson S. [2000], Literature Review on Social Entrepreneurship, Canadian Centre for Social Entrepreneurship.
Leadbetter C. [1997], The Rise of the Social Entrepreneur, Demos, London.
Mintzberg H. [1991], The Effective Organisation: Forces and Forms, "Sloan Management Journal", Vol. 32(2).
Mort G.S., Weerawardena J., Carnegie K. [2003], Social entrepreneurship: Towards conceptualisation, "International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing", Vol. 8(1).
Newman’s Own [2005], The Common Good, www.newmansown.com/5_good.html (dostęp: 4.06.2005).
Peredo A.M. [2003], Emerging Strategies Against Poverty: The Road Less Traveled, "Journal of Management Inquiry", Vol. 12(2).
Peredo A.M., Chrisman J.J. [2005], Toward a Theory of Community-Based Enterprise, "Academy of Management Review" (forthcoming).
Peterson R. [1988], Understanding and Encouraging Entrepreneurship Internationally, "Journal of Small Business Management",Vol. 26(2).
Pomerantz M. [2003], The business of social entrepreneurship in a ‘down economy’, "In Business", Vol. 25(3).
Reis T. [1999], Unleashing the New Resources and Entrepreneurship for the Common Good: a Scan, Synthesis and Scenario for Action, W.K. Kellogg Foundation, Battle Creek, MI.
Review Panel on the Law of Negligence [2002], Review of the Law of Negligence Report, Government of Australia, Canberra, Australia.
Salmon M.H. [1995], Introduction to logic and critical thinking, Harcourt Brace College Publishers, Fort Worth.
Singh R.P. [2001], A Comment on Developing the Field of Entrepreneurship Through the Study of Opportunity Recognition and Exploitation, "Academy of Management Review", Vol. 26(1).
Stephens A. [2003], Ice Cream with a Mission, "New Statesman", Vol. 132.
Stevenson H.H., Jarillo C.J. [1990], A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management, "Strategic Management Journal", Special Summer Issue 11.
Stevenson H.H., Roberts M.J., Grousbeck H.I. [1989], New business ventures and the entrepreneur, Irwin, Homewood, IL.
Stewart A. [1989], Team entrepreneurship, Sage Publications, Newbury Park.
Students for Informed Career Decisions [2000], Ben and Jerry’s, www.stanford.edu/group/SICD/BenJerry/benjerry.html (dostęp: 3.02.2004).
Tan W.-L., Williams J., Tan T.-M. [2003], What is the ‘Social’ in ‘Social Entrepreneurship’?, 48th World International Conference for Small Business, Belfast, Ireland.
Taylor N., Hobbs R., Nilsson F. i in. [2000], The Rise of the Term Social Entrepreneurship in Print Publications, Frontiers of Entrepreneurship Research.
The Big Issue Foundation [2004], About Us, www.bigissue.com/selling.html (dostęp: 19.01.2004).
The Northland Institute [2001], What is 'Social Enterprise', http://northlandinst.org/SocialEnt.cfm (dostęp: 19.01.2004).
The Schwab Foundation [2002], Outstanding Social Entrepreneurs 2002, The Schwab Foundation for Social Entrepreneurship, Geneva, Switzerland
The Social Enterprise Program News [2003], Mission Branding: Hirshberg on Using Business to Change the World, www.gsb.columbia.edu/socialenterprise/news/031112_hirshberg.html (dostęp: 3.03.2004).
Thompson J.L. [2002], The World of the Social Entrepreneur, "International Journal of Public Sector Management", Vol. 15(5).
Venkataraman S. [1997], The distinctive domain of entrepreneurship research: an editor’s perspective, [w:] J. Katz, R. Brockhaus, Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growth, JAI Press III, Greenwich, Conn.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Peredo A.M., McLean M. [2014], Przedsiębiorczość społeczna: krytyczny przegląd koncepcji, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 77-89.