New generation of social entrepreneurs: Exploratory research and cross case study analysis of new generation of social enterprises Monika Tkacz DOI: 10.15678/ES.2016.2.02 |
SŁOWA KLUCZOWE nowe pokolenie, przedsiębiorca społeczny, przedsiębiorczość społeczna, innowacja społeczna KEYWORDS new generation, social entrepreneur, social entrepreneurship, social innovation |
STRESZCZENIE Intensywny rozwój ekonomii społecznej jest coraz częściej kształtowany przez tzw. pokolenie millenialsów. Najnowsze raporty dotyczące przedsiębiorczości społecznej zauważają wzrost zaangażowania młodych przedsiębiorców w rozwój inicjatyw społecznych w skali globalnej. Artykuł podejmuje próbę weryfikacji kluczowych cech omawianego zjawiska oraz utworzenia profilu młodego przedsiębiorcy społecznego. W tym celu autorka analizuje studium przypadku wybranych przedsiębiorstw społecznych założonych przez młodych przedsiębiorców poniżej 30. roku życia. Próba obejmuje 71 podmiotów społecznych działających w Europe i na świecie. Badanie jakościowe dokonuje charakterystyki młodych przedsiębiorców społecznych według poszczególnych kategorii, m.in.: głównych typów innowacji społecznych, rodzaju wpływu społecznego i jego skali (globalna lub lokalna), orientacji rynkowej oraz specyficznych aspektów biograficznych i motywów działania w obszarze ekonomii społecznej. Badanie wykryło m.in. wzrost orientacji rynkowej, liczne technologiczne rozwiązania głównie w obszarze wykluczenia społecznego oraz zbliżone wartości czynników zachęcających i zmuszających (tzw. ‘pull/push factors’) mających wpływ na tworzenie się podmiotów ekonomii społecznej wśród młodych przedsiębiorców w wymiarze międzynarodowym.ABSTRACT The extensive development of social entrepreneurship transnationally is being increasingly shaped by youth entrepreneurs from the so-called millennial generation. The newest reports unveil that social entrepreneurship has become a youthful movement engaged in developing social initiatives worldwide. The article is an exploratory and pilot research with an objective to verify the profile of the new generation of social entrepreneurs. The author applies qualitative, narrative and cross case study analysis of the young social entrepreneurs (under the age 30) giving insights into 71 social ventures from 14 European countries and 5 overseas. The study focuses on e.g. innovation types, fields of operation, capacity of social impact, market orientation and revenue capacity models, founders’ biographical traits and their opportunity recognition patterns. The findings discover a few leading features within the members of the new generation of social entrepreneurs such as, inter alia, increasing market orientation, high utilization of technological solutions (especially in the area of social exclusion) or approximate level of pull and push factors that engage young entrepreneurs to create social enterprises. |
LITERATURA / REFERENCES Andersson T., Curley G.M., Formica P. (2010). Knowledge-Driven Entrepreneurship: The Key to Social and Economic Transformation. New York: Springer. |
SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION Tkacz M. (2016). „New generation of social entrepreneurs: Exploratory research and cross case study analysis of new generation of social enterprises”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 20-37. |