PES-022012-03-ts

Klauzule społeczne jako instrument wsparcia przedsiębiorczości społecznej w Polsce
Social provisions as an instrument of support social entrepreneurship in Poland

do pobrania/download PDF

Tomasz Schimanek

SŁOWA KLUCZOWE

klauzule społeczne, zamówienia publiczne, zamówienia zastrzeżone, osoby wykluczone zawodowo i społecznie, przedsiębiorczość społeczna

KEYWORDS

social provisions, public tenders, reserved contract, people socially and professionally excluded, social entrepreneurship

STRESZCZENIE

Klauzule społeczne stanowią wyjątek od ogólnych zasad zamówień publicznych – umożliwiają stosowanie dodatkowych kryteriów wyboru wykonawcy z uwagi na istotne cele społeczne. Te cele to przede wszystkim zwiększanie i podtrzymywanie zatrudnienia osób, które mają trudności ze znalezieniem pracy, a także tworzenie środowiska pracy sprzyjającego pracownikom. Artykuł wyjaśnia, jakie są podstawy stosowania klauzul społecznych, na czym one polegają, opisuje polskie rozwiązania w tym zakresie oraz dotychczasowe doświadczenia we wdrażaniu tych rozwiązań. Identyfikuje także bariery w upowszechnianiu stosowania klauzul społecznych w Polsce. Ponadto wskazuje, jakim celom może służyć stosowanie klauzul społecznych i jak je można wykorzystać jako instrument rozwoju przedsiębiorczości społecznej. Określa wreszcie kluczowe warunki, które są niezbędne do tego, aby był to instrument skuteczny.

ABSTRACT

The social provisions are an exception from comprehensive procedures in public tenders – they enable the use of extra criteria in selection of contractor, considering crucial social objectives. Those objectives include first of all increase and maintain the level of employment of people who meet difficulties in finding job as well as creating employees-friendly work environment. The article explains the fundaments of the use of social provisions, how they work, describes Polish practice in their use and hitherto experience in the introduction. It also identifies the barriers dissemination of social provisions and how they can be used as an instrument of social entrepreneurship development. Finally it specifies key conditions necessary to make those instruments effective.

LITERATURA / REFERENCES

Czajkowski T. (red.) [2007], Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz, Wydanie III, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa.
Opis [2010], Opis wymagań związanych z realizacją zamówienia publicznego, dotyczących zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zgodnie z art. 36 ust. 2 pkt 9 ustawy Prawo zamówień publicznych, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa.
Sprawozdanie [2012], Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2011 roku, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa.
Zalecenia [2009], Zalecenia Ministra Rozwoju Regionalnego oraz Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotyczące stosowania >klauzul społecznych< w zamówieniach publicznych, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 134 z 30 kwietnia 2004 r.).
Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. dotycząca koordynacji procedur przetargów publicznych na roboty budowlane, dostawy oraz usługi (Dz.U. L 134 z 30 kwietnia 2004 r.).
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).
Wersje skonsolidowane Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu o Unii Europejskiej (Dz.U. UE C 83/01 z 30 marca 2010 r.).
Wniosek Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamówień publicznych KOM (2011) 896.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Schimanek T. [2012], Klauzule społeczne jako instrument wsparcia przedsiębiorczości społecznej w Polsce, „Ekonomia Społeczna”, nr 2, s. 33-40.

 

 

PES-022012-04-wp

Rynkowe instrumenty finansowania działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce
Market instruments of financing social enterprises in Poland

do pobrania/download PDF

Wanda Pełka

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorczość społeczna, finansowanie rynkowe, społeczne instytucje finansowe

KEYWORDS

social entrepreneurship, market financing, social finance institution

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest określenie możliwości rozwoju finansowania opartego na mechanizmach rynkowych w sektorze ekonomii społecznej. Realizacji postawionego celu posłużyło zaprezentowanie czynników determinujących dostęp podmiotów społecznych do potencjalnych źródeł kapitału oraz struktury finansowania przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Szczególną uwagę zwrócono na działalność społecznych instytucji finansowych, funduszy pożyczkowych i poręczeniowych, a także nowe programy wsparcia na bazie instrumentów inżynierii finansowej. Możliwości wykorzystania instrumentów rynkowych w finansowaniu sektora ekonomii społecznej zostały zidentyfikowane i przedstawione w ujęciu analizy SWOT.

ABSTRACT

The aim of this article is to identify opportunities to develop market financing in social economy sector in Poland. This article discusses determinants of access for social enterprises to potential sources of capital and financing structure of social entrepreneurship in Poland. Particular attention was paid to activity of social finance institution, loan and guarantee funds, as well as new support programs based on financial engineering instruments. The possibility of applying market-based instruments in the financing of the social economy sector have been identified and described in terms of a SWOT analysis.

LITERATURA / REFERENCES

Balon K. [2006], Gospodarka społeczna w Niemczech – wybrane aspekty, FISE, Warszawa.
Fundacja [2011], Notatka z III Ogólnopolskiego Spotkania OWES, Warszawa (26/27 maja).
Frączak P., Wygnański J. [2008], Polski model ekonomii społecznej. Rekomendacje dla rozwoju, FISE, Warszawa.
GUS [2011], Raport końcowy z pomiaru wpływu EFS na poziom zatrudnienia i ekonomizację podmiotów ekonomii społecznej w ramach badania SOF-1 za rok 2010, GUS, Warszawa (29 lipca).
Hausner J. [2008], Ekonomia społeczna i rozwój. Ekonomia społeczna. Teksty nr 12, FISE, Warszawa.
Herbst I. [2008], Analiza możliwości finansowania podmiotów ekonomii społecznej w Polsce, Bank DnB NORD, Warszawa.
Izdebski H., Małek M. [2007], Formy prawne przedsiębiorczości społecznej w Polsce, [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Kaźmierczak T., Rymsza M. [2007], Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Królikowska A. [2005], Finansowanie instytucji ekonomii społecznej, „Trzeci Sektor” nr 2.
Królikowska A. [2007], Finansowanie instytucji ekonomii społecznej, [w:] T. Kazimierczak, M. Rymsza, Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
MRR [2012], Zasady wdrażania instrumentów inżynierii finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa (20 marca).
MPiPS [2011], Pilotażowy program finansowania przedsiębiorstw społecznych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa (11 lipca).
Płonka M. [2008a], Dylematy finansowania przedsiębiorczości społecznej, „Ekonomia Społeczna” nr 1.
Płonka M. [2008b], Wybrane problemy rachunku kosztów i korzyści społecznych podmiotów ekonomii społecznej, „Ekonomia Społeczna”, nr 2.
Waszak Ł. [2010], Finansowanie ekonomii społecznej w Polsce. Wyzwania na przyszłość. Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Warszawa.
Wygnański J.J. [2008], Ekonomizacja organizacji pozarządowych. Możliwość czy konieczność, Klon/Jawor, Warszawa.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Pełka W. [2012], Rynkowe instrumenty finansowania działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce, „Ekonomia Społeczna”, nr 2, s. 41-50.

 

 

PES-022012-07-pf

Pakt na rzecz ekonomii społecznej – wielki test dla środowiska i administracji
Pact for social economy – Important test for social environment and administration

do pobrania/download PDF

Piotr Frączak

SŁOWA KLUCZOWE

Pakt na rzecz ekonomii społecznej, Pakt dla Kultury, Zespół ds. rozwiązań systemowych w zakresie ekonomii społecznej, Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej

KEYWORDS

pact for social economy, Pact for Culture, Task Force for System Solutions in the Scope of Social Economy, National Plan of Social Economy Development

STRESZCZENIE

Pakt na rzecz ekonomii społecznej jest propozycją umowy z rządem, którą chcieliby zawrzeć przedstawiciele środowiska polskiej ekonomii społecznej. Wśród części z nich, w tym autora, panuje silne przekonanie, że konieczna jest zmiana nastawienia administracji do problemów związanych z działalnością społeczną i stosowania instrumentów gospodarczych do rozwiązywania problemów społecznych. Dotychczasowe interwencje publiczne nie wykorzystały szansy, jaką dawały spore środki z funduszy europejskich. Kontynuacja dotychczasowej polityki publicznej w tym obszarze nie wróży nic dobrego. Dlatego pakt jest testem – zarówno dla samego środowiska ekonomii społecznej, jak i administracji. W tekście opisano nadzieje, z jakimi wiąże się praca nad zapisami paktu, pokazano rozwiązania, które mogą spowodować, że pakt przyczyni się do rzeczywistej zmiany. Czy to się uda nie zależy jedynie od tego, czy pakt zostanie zawarty. Jednak jego podpisanie mogłoby się znacząco do tej zmiany przyczynić.

ABSTRACT

Pact for social economy is a proposal of an agreement, which the representatives of Polish social economy milieu would like to conclude with the government. Among some of them, including the author, there is a strong belief that the change of public administration attitude towards the problems related to social activities and the use of economic instruments in order to deal with social problems. Hitherto public interventions have not taken advantage from the chance given by the European funds. The continuation of present public policy in this area does not portend anything good. Therefore the pact is a test – both for social economy milieu itself and for public administration. In the article the hopes attached to the work on pact provisions have been described and the solutions that can bring about the real change resulting from the pact conclusion have been presented. The question whether that will be feasible does not depend merely on the pact conclusion. However its conclusion could highly contribute to such sort of a change.

LITERATURA / REFERENCES

Cibor K. [2012], Jerzy Hausner: Zmiana musi przyjść z dołu, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/736698.html.
Frączak P., Wygnański J.J. (red.) [2008], Polski model ekonomii społecznej - rekomendacje dla rozwoju, FISE, Warszawa.
Frączak P. [2010], Dialog obywatelski jako forma współrządzenia, „Federalistka” 1/2010.
Frączak P. [2012a], Dlaczego powinniśmy domagać się Programu Operacyjnego Ekonomia Społeczna, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/770781.html.
Frączak P. [2012b], Partnerstwo czy uzależnienie? Rzecz o autonomii organizacji pozarządowych, „Zoon Politicon”, nr 2/2012.
Herbst J. [2008], Pole przedsiębiorczości społecznej w Polsce, [w:] A. Giza-Poleszczuk, J. Hausner (red.) Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle
wyników badań, FISE, Warszawa.
Hevelke E., Koczanowicz-Chondzyńska J. [2012], Pakty, ustawy, manifesty – jak na świecie pomagają ekonomii społecznej, dostępne na: http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/758211.html.
Lewis J. [2006], Relacje państwo – sektor ochotniczy w Wielkiej Brytanii, „Trzeci Sektor”, nr 8.
Pazderski F. [2012], Ekonomia społeczna lekiem na kryzys w Europie? dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/760006.html.
Strategia [2011], Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego. Projekt dokumentu po konsultacjach społecznych, MkiDN, Warszawa.
Wygnański J.J. (przy wsparciu P. Frączaka) [2006], Ekonomia społeczna w Polsce – definicje, zastosowania, oczekiwania, wątpliwości, FISE, Warszawa.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Frączak P. [2012], Pakt na rzecz ekonomii społecznej – wielki test dla środowiska i administracji, „Ekonomia Społeczna”, nr 2, s. 70-76.

 

 

PES-022012-08-rrd

Komunitariańska perspektywa przedsiębiorczości społecznej
Communitarian Perspectives on Social Enterprise

do pobrania/download PDF

Rory Ridley-Duff (tłumaczenie Robert Chrabąszcz)

SŁOWA KLUCZOWE

teoria agencji, kodeks zarządzania firmą, społeczna odpowiedzialność biznesu, pracownicy, interesariusze

KEYWORDS

agency theory, corporate governance code, corporate social responsibility, employees, stakeholders

STRESZCZENIE

O koncepcji przedsiębiorstwa społecznego debatuje się niemal nieustannie, a nadal jest ona wysoce niedookreślona. W poniższym artykule zostały zaprezentowane jej ramy metateoretyczne, poprzez skonfrontowanie podejścia indywidualistycznego i komunitariańskiego. Przedstawiciele obu tradycji tworzą teorie społeczne, akcentujące albo konsensus (pogląd unitarystyczny), albo różnorodność (pogląd pluralistyczny). Rozmaite dyskursy na temat zarządzania przedsiębiorstwem odzwierciedlają powyższe założenia i kreują cztery odrębne podejścia wpływające na relacje między kapitałem a pracą. Odrzucając tradycyjny pogląd o przedsiębiorstwie prywatnym, przedsiębiorstwa społeczne przyjęły inne podejścia do rozwiązywania problemu wykluczenia społecznego, wywodzące się z odmiennych przekonań dotyczących celu działalności przedsiębiorstwa oraz istoty zarządzania. Ramy teoretyczne ukazują sposób rozumienia różnorodności w ramach tego sektora, akcentując wprowadzoną w Wielkiej Brytanii formułę działalności firmy społecznej, tzw. Przedsiębiorstwo Interesu Społecznego – Community Interest Company (CIC).

ABSTRACT

Concepts of social enterprise have been debated repeatedly, and continue to cause confusion. In this paper, a meta-theoretical framework is developed through discussion of individualist and communitarian philosophy. Philosophers from both traditions build social theories that emphasise either consensus (a unitarist outlook) or diversity (a pluralist outlook). The various discourses in corporate governance reflect these assumptions and create four distinct approaches that impact on the relationship between capital and labour. In rejecting the traditional discourse of private enterprise, social enterprises have adopted other approaches to tackle social exclusion, each derived from different underlying beliefs about the purpose of enterprise and the nature of governance. The theoretical framework offers a way to understand the diversity found within the sector, including the newly constituted Community Interest Company (CIC).

LITERATURA / REFERENCES

Allen B. [2005], Social Enterprise: Through the Eyes of the Consumer, ”Social Enterprise Journal”, Vol. 1.
Berry A., Broadbent J., Otley D. (red.) [1995], Management Control: Theories, Issues and Practices, Macmillan Press, Basingstoke.
Borzaga C., Defourny J. [2001], The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London.
Borzaga C., Santuari A. [2003], New Trends in the Non-profit Sector in Europe: The Emergence of Social Entrepreneurship. In: The Non-Profit Sector in a Changing Economy, OECD, Paris.
Brown J. [2004], Designing Equity Finance for Social Enterprises, Baker Brown Associates, Bristol.
Cadbury A. [1992], Report of the Committee on the Financial Aspects of Corporate Governance, Gee Publishing, London.
Cheney G. [1999], Values at Work, ILR Press/Cornell University Press.
Cladis M. [1992], A Communitarian Defence of Liberalism, Stanford University Press, Stanford.
Coad A., Cullen J. [2001], The Community Company: Towards a Competencies Model of Corporate Governance, paper presented to 5th International MCA Conference, 4-6 July, London.
Coad A., Cullen J. [2004], Value Chains, Organisational Boundaries, and Inter-organisational Cost Management: Towards and Integrated Theory, paper presented to 6th International MCA Conference, 12-14 July, Edinburgh.
Coleman J. S. [1988], Social Capital in the Creation of Human Capital, “American Journal of Sociology”, Vol. 94.
Collins D. [1997], The Ethical Superiority and Inevitability of Participatory Management as an Organizational System, “Organization Science”, Vol. 8, No. 5.
Collins J. [2001], Good to Great, Random House Business Books, London.
Collins J., Porras J. [2000], Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, Random House, London.
Conyon M., Freeman R. [2001], Shared Modes of Compensation and Firm Performance: UK Evidence, London School of Economics/University of Pennsylvania, London/Philadelphia.
Cornforth C. [1988], Developing Successful Worker Co-ops, Sage Publications, London.
Cornforth C. [1995], Patterns of Cooperative Management, “Economic and Industrial Democracy”, Vol. 16.
Davies P. [2002], Introduction to Company Law, Clarendon Law Series, Oxford University Press, Oxford.
Dees J. G., Anderson B. B. [2003], For-Profit Social Ventures, [w:] M. L. Kourilsky and W. B. Walstad (red.) Social Entrepreneurship, Senate Hall Academic Publishing, Birmingham, UK.
Defourny J. [2004], From Third Sector to Social Enterprise, [w:] C. Borzaga, J. Defourny (red.) The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London/New York.
DTI [2002], Strategy for Social Enterprise, HM Treasury, London.
DTI [2003], Enterprise for Communities: Report on the Public Consultation and the Government’s Intentions, HM Treasury, London.
DTI [2005], Company Law Reform, DTI, London.
Ellerman D. [1990], The Democratic Worker-Owned Firm – A New Model for East and West, Unwin Hyman, Boston, MA.
Etzioni A. [1988], Normative-Affective Factors: Towards a New Decision-making Model, “Journal of Economic Psychology”, Vol. 9.
Evers A. [2001], The Significance of Social Capital in the Multiple Goal and Resource Structure of Social Enterprises, [w:] C. Borzaga, J. Defourny (red.) The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London/New York.
Francesco M. [2005], Social Responsibility in the Concept of the Social Enterprise as a Cognitive System, “International Journal of Public Administration”, Vol. 28.
Friedman M. [1962], Capitalism and Freedom, University of Chicago, Chicago, IL.
FSA [1998], The Combined Code on Corporate Governance (1998), dostępne na: http://www.fsa.gov.uk/pubs/ ukla/lr_comcode.pdf (7.07.2005).
FSA [2003], The Revised Combined Code on Corporate Governance (2003), dostępne na: http://www.fsa.gov.uk/ pubs/ukla/lr_comcode2003.pdf (7.07.2005).
Gates J. [1998], The Ownership Solution, Penguin, London.
Gaus G. [2003], Contemporary Theories of Liberalism, Sage Publications, London.
Giddens A. [1984], The Constitution of Society, Polity Press, Cambridge.
Giddens A. [1990], The Consequences of Modernity, Polity Press, Cambridge.
Griseri P. [1998], Managing Values, Macmillan, London.
Habermas J., Lennox S., Lennox F. [1974], The Public Sphere, “New German Critique”, No. 3.
Harding R. [2004], Social Enterprise: The New Economic Engine? “Business Strategy Review”, Winter.
Harrison J. [1969], Robert Owen and the Owenites in Britain and America, Routledge and Kegan Paul, London.
Haugh H. [2005], A Research Agenda for Social Entrepreneurship, “Social Enterprise Journal”, Vol. 1, No. 1.
Hobbes T. [1946], Leviathan, edited by M. Oakeshott, Basil Blackwell, Oxford.
Holmstrom M. [1993], The Growth of the New Social Economy in Catalonia, Berg Publishers, Oxford.
Hume J. [1749], An Enquiry Concerning Human Understanding, [w:] Open University (ed.) (1981) Conceptions of Enquiry, Metheun & Co., London ICAEW [1999], Internal Control: Guidance for Directors on the Combined Code, The Institute of Chartered Accountants of England and Wales, London.
IFAC [2003], Enterprise Governance: Getting the Balance Right, IFAC, New York.
Jensen M., Meckling W. [1976], Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure, “Journal of Financial Economics”, Vol. 3, No. 4.
Johnson P. [2006], Whence Democracy? A Review and Critique of the Conceptual Dimensions and Implications of the Business Case for Organizational Democracy, “Organization”, Vol. 13, Issue 2.
Kasmir S. [1996], The Myth of Mondragon, State University of New York Press.
Kotter P., Heskett J. [1992], Corporate Culture and Performance, Free Press, New York.
Kunda G. [1992], Engineering Culture: Control and Commitment in a High-tech Corporation, Temple University Press, Philadelphia, PA.
Laville J. L., Nyssens M. [2001], Towards a Theoretical Socio-Economic Approach, [w:] C. Borzaga, J. Defourny (red.) The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London.
Lewis D. (ed.) [2000], Whistleblowing at Work, Continuum International Publishing Group.
Lewis D. [2001], Whistleblowing at Work: On What Principles Should Legislation be Based?, “Industrial Law Journal”, Vol. 30, No. 2.
Lukes S. [1974], Power: A Radical View, Macmillan Education, London.
Lutz M. [1997], The Mondragon Co-operative Complex: An Application of Kantian Ethics to Social Economics, “International Journal of Social Economics”, Vol. 24, No. 2.
Lutz M. [2000], On the Connecting of Socio-Economics with Communitarianism, “The Journal of Socio-Economics”, Vol. 29, Issue 4.
Major G. [1996], Solving the Under-Investment and Degeneration Problems of Worker Co-ops, “Annals of Public and Co-operative Economics”, Vol. 67.
Major G. [1998], The Need for NOVARS (Non-Voting Value Added Sharing Renewable Shares), “Journal of Co-operative Studies”, Vol. 31.
Major G., Boby G. [2000], Equity Devaluation, The Rarity of Democratic Firms, and Profit Shares, dostępne na: www.democraticbusiness.co.uk/vanekps.html.
Marx K. [1984], Capital III, Lawrence & Wishart, London.
Mayer C. [1997], Corporate Governance, Competition and Performance, [w:] S. Deakin, A. Hughes (red.) Enterprise and Community: New Directions in Corporate Governance, Blackwell
Publishers, Oxford.
Mayo E. [1933], The Human Problems of Industrial Civilization, Macmillan, New York.
Michels R. [1961], Political Parties: A Sociological Study of the Oligarchical Tendencies of Modern Democracy, Free Press, New York.
Monks R., Minow N. [2004], Corporate Governance, wydanie III, Blackwell Publishing, Oxford.
NEF/SAS (New Economics Foundation/Shore-bank Advisory Services) [2004], Unlocking the Potential, The Social Enterprise Coalition, London.
Oakeshott R. [1990], The Case for Worker Co-ops, wydanie II, Macmillan, Basingstoke, Palgrave.
Ouchi W. [1981], Theory Z. Reading, Addison-Wesley, MA.
Parker M. [2002], Against Management: Organization in the Age of Managerialism, Polity Press, Cambridge.
Patterson J. [2001], Corporate Governance. The Limits of Rationality and Proceduralisation, Working Paper No. 198. ESRC Centre for Business Research, Cambridge.
Peters T., Waterman R. H. [1982], In Search of Excellence, Harper & Row, New York.
Rawls J. [1999], A Theory of Justice, nowe wydanie, Oxford University Press, Oxford.
Rawls J. [2001], Justice as Fairness – A Restatement, Harvard, Cambridge, MA.
Ridley-Duff R. [2002], Silent Revolution: Creating and Managing Social Enterprises, First Contact Software, Leeds.
Ridley-Duff R. [2004], The Development of Management, Governance and Ownership Models, Paper to 6th International Management Control Association Conference, 12-14 July, Edinburgh.
Ridley-Duff R. [2005], Communitarian Perspectives on Corporate Governance, Sheffield Hal-lam University, Sheffield.
Rothschild J., Allen-Whitt J. [1986], The Cooperative Workplace, Cambridge University Press, Cambridge.
Schumpeter J. [1942], Capitalism, Socialism, and Democracy, Harper and Brothers, New York.
Skoble A. [1994], Communitarian and Individualist Ideas in Business, The Freeman, Foundation for Economic Education, Vol. 44, Issue 7.
Smith A. [1776] (przedruk 1937), An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, New York Modern Library.
Smith R. [2003], Audit Committees Combined Code Guidance, Financial Reporting Council, London.
Spear R. [2001], United Kingdom: A Wide Range of Social Enterprises, [w:] C. Borzaga, J. Defourny (red.) The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London.
Spear R., Bidet E. [2005], Social Enterprise for Work Integration in 12 European Countries: A Descriptive Analysis, “Annals of Public & Cooperative Economics”, Vol. 76, No. 1.
Sternberg E. [1998], The Defects of Stakeholder Theory, “Corporate Governance: An International Review”, Vol. 5, No. 1.
Tam H. [1999], Communitarianism, Macmillan, Basingstoke, Palgrave.
Thompson P., Findlay, P. [1999], Changing the People: Social Engineering in the Contemporary Workplace, [w:] L. Ray, A. Sawyer (red.) Culture and Economy after the Cultural Turn, Sage, London.
Tonnies F. [1952], Community and Association (przełożył C. P. Loomis), Routledge & Kegan Paul, London.
Turnbull S. [1994], Stakeholder Democracy: Redesigning the Governance of Firms and Bureaucracies, “Journal of Socio-Economics”, Vol. 23, No. 3.
Turnbull S. [1995], Innovations in Corporate Governance: The Mondragon Experience, “Corporate Governance: An International Review”, Vol. 3, No. 3.
Vanek J. [1977], The Labor Managed Economy, Cornell University Press, Cornell.
Vidal I. [2005], Social Enterprise and Social Inclusion: Social Enterprises in the Sphere of Work Integration, “International Journal of Public Administration”, Vol. 28.
Vinten G. (red.) [1994], Whistleblowing: Subversion or Corporate Citizenship, Sage, London.
Vinten G. [2001], Shareholder versus Stakeholder - Is there a Governance Dilemma? “Corporate Governance: An International Review”, Vol. 9, Issue 1.
Wallace B. [2005], Exploring the Meaning(s) of Sustainability for Community-ased Social Entrepreneurs, “Social Enterprise Journal”, Vol. 1, No. 1.
Ward C. [1966], The Organization of Anarchy, [w:] L. Krimerman, L. Perry (red.) Patterns of Anarchy, Anchor Books, Garden City, NY.
Whyte W. F. [1956], The Organization Man, Simon and Schuster, New York.
Whyte W. F., Whyte, K. K. [1991], Making Mondragon, ILR Press/Itchaca, New York.
Wieland A. [2005], Corporate Governance, Values Management, and Standards: A European Perspective, “Business & Society”, Vol. 44, No. 4.
Willmott H. [1993], Strength is Ignorance; Slavery is Freedom: Managing Culture in Modern Organisations, “Journal of Management Studies”, Vol. 30, Issue 4.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Ridley-Duff R. [2012], Komunitariańska perspektywa przedsiębiorczości społecznej, „Ekonomia Społeczna”, nr 2, s. 105-116.