PES-012011-05-ma

Modernizacja refleksyjna i ekonomia społeczna

do pobrania/download PDF

Mike Aiken

LITERATURA / REFERENCES

Drucker P. [1995], Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Program Dialog Społeczny – NGO, Warszawa.
Frączak P. [2004], Lokalne partnerstwo – siła nieporozumień, [w:] P. Gliński, B. Lewenstein, A. Siciński (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: III sektor i wspólnoty lokalne w jednoczącej się Europie, IFiS PAN, Warszawa.
Frączak P. [2009], Ocena jakości polityki kadrowej polskich organizacji pozarządowych, [w:] R. Skrzypiec, P. Frączak, T. Schimanek, Ocena jakości działania organizacji pozarządowych. Ekspertyza na zlecenie Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, dostępne na: www.dialogspoleczny.engo.pl/files/dialogspoleczny.engo.pl/public/Ryszard/Ekspertyza_raport.pdf (1.03.2011).
Frieske K.W. [2010], Transparentność w działaniach organizacji pożytku publicznego. Raport z badań, Biblioteka pożytku publicznego, IPiSS, Warszawa.
Frieske K.W. [2004], Migotanie rzeczywistości: wieloznaczność „sukcesu” programów społecznej inkluzji, [w:] K.W. Frieske (red.) Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej, IPiSS, Warszawa.
Gumkowska M., Herbst J. [2006], Dostęp organizacji pozarządowych do funduszy strukturalnych – stan obecny i perspektywy. Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.civicpedia.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/raporty/dostep_NGOs_do_FS.pdf (1.03.2011).
Gumkowska M., Herbst J. [2008], Najważniejsze pytania – podstawowe fakty. Polski sektor pozarządowy, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.civicpedia.ngo.pl/files/civicpedia.pl/public/badania2008.indd.pdf (1.03.2011).
Gumkowska M., Herbst J. [2005], Podstawowe fakty o organizacjach pozarządowych – Raport z badania 2004, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, dostępne na: www.ngo.pl/files/badania.ngo.pl/public/badania2004/podInter_1a.pdf (1.03.2011).
Hudson M. [1997], Bez zysków i strat. Sztuka kierowania organizacjami sektora pozarządowego, Fundusz Współpracy, Warszawa.
Lipke H., Hryniewiecka A. [2008], Raport. Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
Raport [2010], Raport z badania dotyczącego zarządzania ludźmi w organizacjach pozarządowych zrealizowanego w ramach projektu „Wsparcie dla organizacji pozarządowych działających na rzecz demokracji i społeczeństwa obywatelskiego”, Fundacja Obserwatorium Zarządzania, Nowoczesna Firma, Warszawa, dostępne na: www.z.nf.pl/i_ngo/i_wsparciengo/doc/raport.pdf (2.03.2011).
Rogaczewska M., Tyrowicz J. [2006], Organizacje pozarządowe na rynku pracy – uniwersalne kompetencje czy unikatowe grupy „Rynek Pracy”, nr 1, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Rymsza A. [2006], Bariery rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Polsce w świetle kultury organizacyjnej III sektora, „Ekonomia Społeczna teksty”, dostępne na: www.ekonomiaspoleczna.pl/files/ekonomiaspoleczna.pl/public/Biblioteka/2006.30.pdf (2.03.2011).
Skrzypiec R., Frączak P., Schimanek T. [2009], Ocena jakości działania organizacji pozarządowych. Ekspertyza na zlecenie Departamentu Pożytku Publicznego Ministerstwa Pracy i polityki Społecznej, Warszawa, dostępne na: www.dialogspoleczny. engo.pl/files/dialogspoleczny.engo.pl/public/Ryszard/ Ekspertyza_raport.pdf (1.03.2011).
Trawkowska D. [2007], Działania pozorne w pomocy społecznej. Przypadki (i przypadłość) pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 10.
Tyrakowski M. [2007], Rola organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych, ZNNE, WSIiZ, Warszawa.
Woźniak Z. [2002], Między rywalizacją a partnerstwem. Bariery współpracy władz publicznych z organizacjami pozarządowymi, [w:] P. Gliński, B. Lebenstein, A. Siciński (red.), Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, IFiS PAN, Warszawa.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Aiken M. [2011], Modernizacja refleksyjna i ekonomia społeczna, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 92-101.

 

 

PES-012010-02-jg

Mierzenie społecznej wartości dodanej
Measuring Social Added Value

do pobrania/download PDF

Jakub Głowacki

SŁOWA KLUCZOWE

ekonomia społeczna, ekonomiczna wartość dodana, stopa zwrotu, pomiary, metody pomiarowe, społeczna wartość dodana

KEYWORDS

social economy, economic added value (EVA), rate of return, measurement, measuring methods, social added value

STRESZCZENIE

Tematyka pomiaru społecznej wartości dodanej, tworzonej w ramach przedsięwzięć społecznych, to kluczowe zagadnienie wpisujące się w nurt ekonomii społecznej. Podstawowe zasady i metody wdrażania przedsięwzięć o charakterze społecznym zostały w dużej mierze przyswojone, zarówno przez instytucje publiczne, jak i organizacje należące do tzw. trzeciego sektora. Wciąż jednak brakuje elementarnej wiedzy na temat metod oceny tego typu przedsięwzięć. Artykuł pt. „Mierzenie społecznej wartości dodanej” podejmuje, po pierwsze, próbę zdefiniowania i klasyfikacji pojęcia społecznej wartości dodanej, a po drugie przedstawia dwie metody oceny wpływu organizacji społecznych na otoczenie: społeczną stopę zwrotu oraz mnożnik LM3.

ABSTRACT

The issue of measuring social added value, created within the framework of social projects constitutes the key problem of mainstream social economy. The basic principles and methods of social project implementation have been largely assimilated by public institutions as well as by third sector organisations. Yet the basic knowledge about the methods of social projects evaluation is missing. The article "Measuring social added value" deals first with the attempt to define and categorise the notion of social added value and second, it presents two methods of evaluating the impact of social organisations on their environment: social shareholder return and multiplier LM3.

LITERATURA / REFERENCES

Black J. [2008], Słownik ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Clark C., Rosenzweig W., Long D., Olsen S. [2004], Double Bottom Line Project Report: Assessing Social Impact in Double Bottom Line Ventures. Methods Catalog, Rockefeller Foundation.
Dobija D. [2000], Możliwości pomiaru kapitału intelektualnego organizacji i jego prezentacji w sprawozdaniach finansowych, Zeszyty Naukowe nr 553, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Emerson J., Wachowicz J., Chun S. [1999], Social Return on Investment: Exploring Aspects of Value Creation in the Nonprofit Sector, [w:] REDF Box Set Volume 2 – Investor Perspectives, The Roberts Enterprise Development Fund.
Górniak J., Keler K. [2007], Wskaźniki w ewaluacji ex-post programów publicznych, [w:] A. Haber, Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, PARP, Warszawa.
Herbst K. [2006], Czy ekonomia społeczna wspomoże rozwój lokalny?, Ekonomia Społeczna Teksty, Warszawa.
Kamerschen D., McKenzie R., Nardinelli C. [1991], Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ "Solidarność", Gdańsk.
Krawczyk K., Kwiecińska D. [2008], Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych - na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej, [w:] J. Hausner (red.) Wspieranie Ekonomii Społecznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Kraków.
Juraszek-Kopacz B., Tyrowicz J. [2008], Zmierzyć niemierzalne, czyli o pomiarze oddziaływania społecznego Poradnik dla organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw społecznych, Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Sumek-Brandys B. [2000], Mierniki kreowania dodatkowej wartości, Zeszyty Naukowe nr 553, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Tuan M. [2008], Measuring and/or Estimating Social Value Creation: Insights Into Eight Integrated Cost Approaches, Bill & Melinda Gates Foundation.
Ward B., Lewis J. [2002], Plugging the Leaks. Making the Most of Every Pound That Enters Your Local Economy, New Economics Foundation.
A guide to Social Return on Investment [2009], The Office of the Third Sector.
Measuring social impact: The Foundation of Social Return on Investment (SROI) [2004], New Economics Foundation.
Społeczna wartość dodana: perspektywy [2007], Social Economy Exchange Network.
The Money Trail. Measuring Your Impact on the Local Economy Using LM3 [2002], New Economics Foundation and The Countryside Agency.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Głowacki J. [2010], Mierzenie społecznej wartości dodanej, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 26-34.

 

 

PES-012010-03-mc

Pomiar jakości usług ośrodków wsparcia ekonomii społecznej: wstępne wyniki badań
Quality Service Measurement for Organisations Supporting Social Economy: Empirical Findings

do pobrania/download PDF

Marek Ćwiklicki

SŁOWA KLUCZOWE

jakość, jakość usług, pomiary, metoda SERVQUAL, ekonomia społeczna

KEYWORDS

quality, quality of services, measurement, SERVQUAL method, social economy

STRESZCZENIE

W artykule przedstawiono wyniki badań nad pomiarem jakości usług świadczonych przez ośrodki wspierania ekonomii społecznej – z wykorzystaniem metody SERVQUAL. W pierwszej kolejności przedstawiono przesłanki podjęcia takich badań, a następnie krótko scharakteryzowano najpopularniejszą metodę pomiaru jakości usług, jaką jest SERVQUAL. Opis wyników badań poprzedza prezentacja założeń metodycznych oraz charakterystyka respondentów. Rezultaty przedstawiono zarówno w układzie podstawowych wymiarów SERVQUAL, jak i szczegółów twierdzeń w ich ramach. W zakończeniu sformułowano wnioski i wyznaczono kierunki dalszych badań w tym obszarze

ABSTRACT

In the article the Author has presented the empirical findings on the quality service measurement for organisations supporting social economy – obtained with the use of SERVQUAL method. First, the rationale for performing the research has been presented, then SERVQUAL – the most popular method for quality service measurement has been characterised. The description of research results has been preceded with presentation of methodological assumptions and features of the respondents. The findings have been presented in the basic scheme of SERVQUAL dimensions. The summary of the article includes conclusions and recommended actions for further research in that field. Key words: quality, services, measurement, SERVQUAL, social economy support centres, social economy.

LITERATURA / REFERENCES

Buttle F. [1996], SERVQUAL: Review, Critique, Research Agenda, "European Journal of Marketing", Vol. 30, No. 1.
Gajdzik B. [2004], Jakość usług w administracji samorządowej, "Przegląd Organizacji", nr 7-8.
ISO 9004-2000 [1991], Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości. Wytyczne dotyczące usług.
Iwankiewicz-Rak B. [1997], Marketing organizacji niedochodowych. Wybrane problemy adaptacji w warunkach polskich, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
Kaźmierczak M. [2004], Monitorowanie procesów i jakości w usługach, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw", nr 6.
Kotler P. [1994], Marketing, Gebether i Ska, Warszawa.
Kowalczyk J. [2000], Zarządzanie przez jakość w jednostkach samorządowych, "Problemy Jakości", nr 5.
Ladhari R. [2009], A review of twenty years of SERVQUAL research, "International Journal of Quality and Service Sciences", Vol. 1, No. 2.
Łańcucki J. (red.) [2001], Podstawy kompleksowego zarządzania jakością TQM, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań.
Lewandowski R. [2008], Pomiar jakości usług medycznych z wykorzystaniem metody SERVQUAL, "Problemy Jakości", nr 9.
Norma PN-EN ISO 9000:2000 [2001], Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia, wrzesień.
Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L. L. [1988], SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality, "Journal of Retailing", Spring, Vol. 64, No. 1.
Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L. L. [1991], Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale, "Journal of Retailing", Winter, Vol. 67, No. 4.
Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L. L. [1994], A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, "Journal of Marketing", Fall, Vol. 49.
Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L. L. [1994], Alternative Scales for Measuring Service. Quality: A Comparative Assessment Based on Psychometric and Diagnostic Criteria, "Journal of Retailing", Winter, Vol. 70, No. 3.
Stoma M. [2009], Badanie jakości usług metodą SERVQUAL – więcej zalet niż wad?, "Problemy Jakości", nr 10.
Styś A. (red.) [1996], Marketing usług, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
Sureshchandar G. S., Rejendran C., Kamalanabhan T. J. [2001], Customer perception of service quality: a critique, "Total Quality Management", Vol. 12, No. 1.
Urban W. [2007], Definicje jakości usług – różnice oraz ich przyczyny, "Problemy Jakości", nr 3.
Urban W. [2008], Ocena metod pomiaru jakości usług, "Problemy Jakości", nr 4.
Witkowska J. [2007], Metoda Servqual w badaniu satysfakcji klientów usług ubezpieczeniowych, "Problemy Jakości", nr 10.
Wolniak R., Kostorz E. [2004], Wykorzystanie metody SERVQUAL do badania jakości usług świadczonych przez stacje benzynowe, "Problemy Jakości", nr 12.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Ćwiklicki M. [2010], Pomiar jakości usług ośrodków wsparcia ekonomii społecznej: wstępne wyniki badań, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 35-45.

 

 

PES-012010-05-rg

Kształtowanie aktywności obywatelskiej wśród osób długotrwale bezrobotnych oraz budowa instytucji na przykładzie wybranej społeczności lokalnej
Improving Civil Activity of the Long Term Unemployed and Institution Building in the Case Study of Selected Local Community

do pobrania/download PDF

Maciej Frączek, Seweryn Krupnik, Katarzyna Osiborska, Agnieszka Pacut, Anna Szczucka

SŁOWA KLUCZOWE

ekonomia społeczna, program EQUAL, przeciwdziałanie bezrobociu, społeczności lokalne, społeczeństwo obywatelskie

KEYWORDS

social economy, EQUAL Programme, combat unemployment, local community, civic society, case study

STRESZCZENIE

Ekonomia społeczna to nie tylko forma organizacji życia gospodarczego, ale również w szerokim tego słowa znaczeniu instytucje, wartości i przyswojone przez obywateli sposoby myślenia i działania w sferze zarówno publicznej, jak i gospodarczej. Ekonomia społeczna opiera swoje istnienie na takich cechach, jak: współpraca, odpowiedzialność, partycypacja, kapitał społeczny czy społeczeństwo obywatelskie, czyli społeczeństwo aktywnych charakteryzujących się poczuciem podmiotowości obywateli. Celem artykułu jest wyjaśnienie kwestii jak fundusze europejskie kreują nową formę społeczności – nie tylko rozwiązując problemy społeczne i kształtując obywateli, ale również tworząc nowy typ instytucji społecznych. Na przykładzie projektu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL "Odziedzicz pracę", realizowanego w latach 2006-2008 w Rybniku przez partnerstwo instytucji, zostaną przedstawione sposoby kształtowania aktywności obywatelskiej wśród osób długotrwale bezrobotnych oraz budowania nowego typu instytucji społecznych w wybranej społeczności lokalnej.

ABSTRACT

Social economy is not just a form of organising economic sphere, but, in a broader sense, it includes institutions, values and accommodated manners of thinking and acting in both public and economic sectors. Social economy is based on the following features: co-operation, responsibility, participation, social capital and civil society, that is the society of active, empowered citizens. The article aims to explain the way the European funds generate new form of society by solving problems, influencing on citizens' approach and forming new institutions. Using the example of project funded by Community Initiative EQUAL "Inherit the work", implemented in 2006-2008 in Rybnik by a partnership of institutions, the methods of improving civil activity of the long term unemployed and institution building in case study of selected local community have been presented.

LITERATURA / REFERENCES

Bourdieu P. [1986], The Forms of Capital, [w:] E. J. Richardson (red.), Handbook of Theory of Research for the Sociology of Education, Greenwold Press.
Bourdieu P., Wacquant L.J.D. [2001], Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, przekład A. Sawisz, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Diamond L. [1997], Civil Society and the Development of Democracy, East Studio, Working Paper, No. 101.
Fukuyama F. [1997], Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, przekład A. i L. Śliwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław.
Fukuyama F. [2000], Wielki wstrząs. Natura ludzka a odbudowa porządku społecznego, przekład H. Komorowska, K. Dorosz, Politeja, Warszawa.
Geisler R. [2007], Przebudzeni beneficjenci projektu "Odziedzicz pracę", Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej, Rybnik.
Geisler R. [2008a], Nowe twarze – nowe życie – nowa społeczność. Projekt "Odziedzicz pracę" dobrą praktyką?, Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej, Rybnik.
Geisler R. [2008b], Cnoty obywatelskie jako struktury kognitywne w rozwoju regionalnym. Przypadek województwa śląskiego, Śląskie Wydawnictwa Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecznych im. ks. E. Szramka, Tychy.
Hausner J. [2007a], Ekonomia społeczna jako kategoria rozwoju, MSAP UEK, Kraków.
Hausner J. [2007b], Ekonomia społeczna jako sektor usług, "Ekonomia Społeczna", nr 1.
Kitson M., Martin R., Tyler P. [2004], Regional Competitiveness: An Elusive yet Key Concept? "Regional Studies", Vol. 38, No. 9.
Kudłacz T. [2008], Rozwój lokalny, [w:] J. Hausner (red.), Ekonomia społeczna a rozwój, MSAP UEK, Kraków.
Magoska M. [2001], Obywatel w procesie zmian, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Narayan D., Woolcock M. [2000], Social Capital: Implication for Development Theory, Research and Policy, "The World Bank Research Observer", Vol. 15, No. 2.
Pietrzyk-Reeves D. [2004], Idea społeczeństwa obywatelskiego. Współczesna debata i jej źródła, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
Putnam R. [1995], Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, przekład J. Szacki, Fundacja im. S. Batorego, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Warszawa-Kraków.
Seligman A. B. [1995], The Idea of Civil Society, Princeton University Press, Princeton-New Jersey.
Shils E. [1994], Co to jest społeczeństwo obywatelskie? [w:] K. Michalski (red.), Europa i społeczeństwo obywatelskie. Rozmowy w Castel Gandolfo, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. S. Batorego, Kraków-Warszawa.
Shils E. [1997], The Virtue of Civility. Selected Essays on Liberalism, Tradition, and Civil Society, S. Gronsby S. (red.), Liberty Fund, Indianapolis.
Smelser N.J., Sweedberg R. (red.) [1994], The Handbook of Economic Sociology, Princeton University Press, Princeton.
Szacki J. [1997], Wstęp. Powrót idei społeczeństwa obywatelskiego, [w:] J. Szacki (red.), Ani książę, ani kupiec: Obywatel, Fundacja im. S. Batorego, Znak, Warszawa-Kraków.
Trigilia C. [2002], Economic Sociology. State, Market, and Society in Modern Capitalism, Blackwell Publishing, Oxford.
De Tocqueville A. [1996], O demokracji w Ameryce, przekład B. Janicka, M. Król, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Fundacja im. S. Batorego, Kraków-Warszawa.
Trutkowski C., Mandel S. [2005], Kapitał społeczny w małych miastach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Wnuk-Lipiński E. [2005], Socjologia życia publicznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Geisler R. [2010], Kształtowanie aktywności obywatelskiej wśród osób długotrwale bezrobotnych oraz budowa instytucji na przykładzie wybranej społeczności lokalnej, "Ekonomia Społeczna", nr 1, s. 61-70.