PES-022017-05-SS

Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych na rzecz osób bezdomnych
Rules of providing health services to homeless people

do pobrania/download PDF

Sebastian Sikorski
Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
ul. Wóycickiego 1/3, bud. 17, 01-938 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2017.2.05

SŁOWA KLUCZOWE

osoby bezdomne, finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej, środki publiczne, Narodowy Fundusz Zdrowia

KEYWORDS

homeless people, healthcare services funding, public funding, National Health Service

STRESZCZENIE

Problematyka dotycząca zasad udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest złożona i wielowątkowa. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie tylko pewnego fragmentu tych zagadnień, a mianowicie podstaw prawnych udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na rzecz osób bezdomnych. Z przeprowadzonej analizy obowiązujących w tym zakresie rozwiązań prawnych wynika, że obowiązuje tylko jedna podstawa prawna w tym zakresie dedykowana wprost osobom bezdomnym, tj. objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym w ramach indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności, która w praktyce ze względu na zakres zastosowania odgrywa jednak niewielką rolę. Pozostałe rozwiązania prawne są przewidziane dla szerszej kategorii osób, do której można także zaliczyć właśnie osoby bezdomne. W wyniku przeprowadzonej analizy zostaną zgłoszone postulaty de lege ferenda, w zakresie wywołującym największe trudności stosowania w praktyce przepisów regulujących te zagadnienia.

ABSTRACT

The problem of providing healthcare services publicly funded is complex. The purpose of the article is the presentation of a certain fragment of these issues, which, in accordance with title, concerns the legal basis of providing healthcare services publicly funded for homeless people. There is only one legal basis in this regard dedicated straight for the homeless people, namely providing health insurance under individual programme of recovering from homelessness, which in view of the extent of the application plays hardly any role. Other legal solutions are provided for a wider range of categories of people for which the homeless people can be classified. As a result of analysis, the demands de lege ferenda shall be made in the area causing the major difficulties of the application in practice of the rules governing these issues.

LITERATURA / REFERENCES

Boć J. (red.) (1998). Konstytucje Rzeczypospolitej oraz komentarz do Konstytucji RP z 1997 roku. Wrocław: Kolonia Limited.
Lach D.E. (2016). Zasada równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kowalska-Mańkowska I. et al. (2016). Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Komentarz, wyd. III. LEX/el.
Łukasik B., Nowak-Kubiak J. (2006). Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Komentarz. ABC/el.
Maciejko W., Zaborniak P. (2013). Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, wyd. IV. LexisNexis/el.
Sierpowska I. (2014). Pomoc społeczna. Komentarz, wyd. III. LEX/el.
Skrzydło-Niżnik I., Zalas G. (2002). Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Komentarz. Zakamycze/el.
Skrzydło W. (2013). Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, wyd. VII. LEX/el.
Sygit B., Wąsik D. (2016). Prawo ochrony zdrowia. Warszawa: Difin.

Akty prawne
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. z 1997 r. nr 78 poz. 483 z późn. zm.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie organizacji, kwalifikacji personelu, sposobu funkcjonowania i rodzajów podmiotów leczniczych wykonujących świadczenia stacjonarne i całodobowe oraz ambulatoryjne w sprawowaniu opieki nad uzależnionymi od alkoholu oraz sposobu współdziałania w tym zakresie z instytucjami publicznymi i organizacjami społecznymi, Dz.U. z 2012 r. poz 734.
Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Dz.U. z 2017 r. poz. 2195 t.j. z późn. zm.
Ustawa z dnia 22 września 2017 r. o pomocy społecznej, Dz.U. z 2017 r. poz. 1769 t.j. z późn. zm.
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, Dz. U. z 2017 r. poz. 783 t.j. z późn. zm.
Ustawa o z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Dz.U. z 2017 r. poz. 1938 t.j. z późn. zm.
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Dz.U. z 2016 r. poz. 487 t.j. z późn. zm.
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, Dz.U. z 2016 r. poz. 1866, 2003 i 2173.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Sikorski S. (2017). „Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych na rzecz osób bezdomnych”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 48-56, https://doi.org/10.15678/ES.2017.2.05.

 

 

PES-012018-01-DM

Udział podmiotów ekonomii społecznej w zamówieniach publicznych
Participation of social economy entities in public procurement

do pobrania/download PDF

Dorota Moroń
Instytut Politologii
Uniwersytet Wrocławski
ul. Koszarowa 3, bud. 2/3, 51-149 Wrocław
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15678/ES.2018.1.01

SŁOWA KLUCZOWE

podmioty ekonomii społecznej, działalność gospodarcza, zamówienia publiczne, klauzule społeczne

KEYWORDS

social economy entities, economic activity, public procurement, social clause

STRESZCZENIE

Podmioty ekonomii społecznej najczęściej prowadzą działalność gospodarczą, pozyskując w ten sposób środki, które mogą być przeznaczane na bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstwa i realizację celów społecznych. Celem artykułu jest analiza udziału podmiotów ekonomii społecznej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jako jednej z form pozyskiwania zleceń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zaprezentowano w nim wyniki badań empirycznych w tym zakresie. W artykule wykorzystano metodę desk research oraz metodę statystyczną w ujęciu ilościowym. Przeprowadzone badania wykazały, że większość podmiotów ekonomii społecznej nie jest zainteresowanych zamówieniami publicznymi i nie bierze udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Jednocześnie niektóre podmioty ekonomii społecznej z powodzeniem wykorzystują takie działania, co pozwala na wskazanie, że zamówienia publiczne mogą stanowić atrakcyjną formę pozyskiwania zleceń.

ABSTRACT

The social economy entities most often run a business activity, thus acquiring funds that can be allocated to the current functioning of the enterprise and the implementation of social objectives. The aim of the article is to analyze the participation of social economy entities in public procurement proceedings as one of the forms of obtaining orders within the framework of business activity. It presents the results of empirical research in this area. The article uses the desk research method and the statistical method in terms of quantity. The conducted research showed that the majority of social economy entities are not interested in public contracts and does not participate in public procurement procedures. At the same time, some social economy entities successfully use such activities, which allows to indicate that public procurement can be an attractive form of obtaining orders.

LITERATURA / REFERENCES

Batko R., Bogacz-Wojtanowska E. (2015). „Przedsiębiorstwa społeczne – poszukiwanie tożsamości pomiędzy celami ekonomicznymi a społecznymi”, Problemy Zarządzania, vol. 13, nr 4, s. 195–206.
Chomątowska M. (2014). „Możliwości wsparcia publicznego dla podmiotów ekonomii społecznej realizujących zadania publiczne”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 21–28.
Minister Rozwoju i Finansów (2016). Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014–2020, Warszawa: Minister Rozwoju i Finansów, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/27996/wytyczne_CT9_24.pdf.
Moroń D. (2017). Podmioty ekonomii społecznej a zamówienia publiczne. Diagnoza dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i wielkopolskiego, Wałbrzych: Fundacja „Merkury”.
MPiPS (2014). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej, Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Pacut A. (2015). „Rozwój przedsiębiorczości społecznej – istota i kierunki analizy”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 7–20.
Schimanek T. (2015). „Finansowanie przedsiębiorstw społecznych w Polsce”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 7–20.
Urząd Zamówień Publicznych (2017). Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2016 r. Warszawa: Urząd Zamówień Publicznych.
Zboroń H. (2015). „Ekonomia społeczna a ekonomia rynku – alternatywa czy dopełnienie?”, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 3, nr 7, s. 7–19.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Moroń D. (2018). „Udział podmiotów ekonomii społecznej w zamówieniach publicznych”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 7-19, https://doi.org/10.15678/ES.2018.1.01.

 

 

PES-012018-02-AS

Pomiar wartości społecznej na przykładzie Fundacji Sławek
Measuring the social impact: An example of Slawek Foundation

do pobrania/download PDF

Aleksandra Snarska
Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie
Instytut Zarządzania Wartością
Szkoła Główna Handlowa
ul. Madalińskiego 31/33, 02-544 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2018.1.02

SŁOWA KLUCZOWE

wartość społeczna, model logiczny, teoria zmiany, SROI

KEYWORDS

social value, logic model, theory of change, SROI

STRESZCZENIE

Artykuł ma na celu prezentację dotychczas wypracowanych metod pomiaru wartości społecznej generowanej przez przedsiębiorstwa społeczne na przykładzie Fundacji Sławek. Fundacja ta świadczy pomoc więźniom i recydywistom oraz ich rodzinom, mając na celu przywrócenie ich społeczeństwu, tak aby byli zdolni żyć w pełni i w zgodzie z literą prawa. Artykuł zawiera skrótową prezentację kategorii oddziaływania (wpływu) społecznego, wartości społecznej oraz najpowszechniej stosowanych metod jej pomiaru: modelu logicznego (teorii zmiany) oraz SROI, a następnie ukazuje sposób ich wykorzystania na przykładzie Fundacji Sławek.

ABSTRACT

The article is aimed at presenting the most commonly used existing methods of measuring the social impact generated by a social enterprise using an example, a case study of Slawek Foundation. The Foundation serves the prisoners, ex-prisoners and their families with a goal of bringing them back to the society, so that they were able to return to life and live under the rule of law. The article is composed of a brief description of social value, social impact categories and the most commonly used methods of measuring the social value: the logic model (theory of change) and SROI, and next it shows a case study use of those methods for Slawek Foundation.

LITERATURA / REFERENCES

Arvidson M., Lyon F., McKay S., Moro D. (2010). The ambitions and challenges of SROI. Working Paper nr 49. Birmingham: TSRC, http://eprints.mdx.ac.uk/7104/1/The_ambitions_and_challenges_of_SROI.pdf (dostęp: 20.03.2018).
Edens G., Lall S. (2014). The State of Measurement Practice in the SGB Sector. Aspen Network of Development Entrepreneurs, https://www.aspeninstitute.org/publications/state-measurement-practice-sgbsector (dostęp: 05.09.2017).
Gripper R., Kazimirski A., Kenley A., McLeod R., Weston A. (2017). Global innovations in measurement and evaluation. London: New Philanthropy Capital, https://www.thinknpc.org/wp-content/uploads/2018/07/Global-Innovations-in-Measurement-Final-Interactive.pdf (dostęp: 20.03.2018).
Guthrie K., Louie J., David T., Foster C.C. (2005). The Challenge of Assessing Policy and Advocacy Activities: Strategies for a Prospective Evaluation Approach. Los Angeles: The California Endowment, http://www.theoryofchange.org/wp-content/uploads/toco_library/pdf/2005_-_Guthrie_-_The_challenge_of_assessing_policy_advocacy.pdf (dostęp: 20.03.2018).
IMWG (2014). Measuring Impact: Subject paper of the Impact Measurement Working Group. The Impact Measurement Working Group of the Social Impact Investment Taskforce, https://www.thinknpc.org/wp-content/uploads/2018/07/IMWG_Measuring-Impact1.pdf.
Kim M. (2015). Rethinking the Impact Spectrum. April 30, http://ashokau.org/blog/rethinking-the-impactspectrum/ (dostęp: 22.08.2017).
Nicholls J., Lawlor E., Neitzert E., Goodspeed T. (2012). A guide to social return on investment. Lothian: The SROI Network.
Olejniczak K. (2014). „Reguła 3E jako podstawa zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem”, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 180, cz. 2, s. 208–216.
Oramus M. (2011). „Przydatność metody Social Return on Investment dla małych podmiotów ekonomii społecznej. Studium przypadku fundacji Ale heca!”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 61–74.
Peersman G. (2014). „Overview: Data Collection and Analysis Methods in Impact Evaluation”, Methodological Briefs: Impact Evaluation 10, Florence: UNICEF Office of Research.
Perek-Białas J., Worek B. (2007). „Ewaluacja interwencji społecznych”, w: J. Hausner (red.), Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej, skrypt 2 (s. 151–171). Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, http://www.msap.uek.krakow.pl/doki/publ/es_zarzadzanie.pdf (dostęp: 22.08.2017).
SRI (2014). Social Reporting Standard. Guide to results-based reporting. Mülheim an der Ruhr: Social Reporting Initiative e.V, http://www.social-reporting-standard.de/fileadmin/redaktion/downloads/SRS_guidelines_2014_EN.pdf.
Vogel V. (2012). Review of the use of ‘Theory of Change’ in international development. Review Report. UK Department of International Development, http://www.theoryofchange.org/wp-content/uploads/toco_library/pdf/DFID_ToC_Review_VogelV7.pdf (dostęp: 20.03.2018).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Snarska A. (2018). „Pomiar wartości społecznej na przykładzie Fundacji Sławek”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 20-32, https://doi.org/10.15678/ES.2018.1.02.

 

 

PES-012018-04-EP-ACK-JK

Działania realizowane przez szkoły wyższe w ramach społecznej odpowiedzialności – dobre praktyki
Social responsibility activities of higher education institutions – good practices

do pobrania/download PDF

Ewelina Pędziwiatr
Wydział Zarządzania
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
ul. Gramatyka 10
30-067 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Agnieszka Czaplicka-Kotas
Wydział Zarządzania
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
ul. Gramatyka 10
30-067 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Joanna Kulczycka
Katedra Zarządzania w Energetyce
Wydział Zarządzania
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
ul. Gramatyka 10
30-067 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2018.1.04

SŁOWA KLUCZOWE

CSR, społeczna odpowiedzialność uczelni, raportowanie społeczne, zrównoważony rozwój

KEYWORDS

CSR, USR, social reporting, sustainable development

STRESZCZENIE

Wdrażanie gospodarki opartej na wiedzy wpływa na zmiany w szkolnictwie wyższym. Istotnym elementem koncepcji jest wprowadzenie efektywnych mechanizmów zarządzania wiedzą, które prowadzą do konkurencyjności i innowacyjności uczelni na arenie polskiej oraz międzynarodowej. Dlatego też w obszarze działań strategicznych uczelni niezbędne jest prezentowanie nie tylko osiągnięć naukowych, ale i czynników społecznych, ekologicznych, ekonomicznych wspierających postrzeganie uczelni jako organizacji służącej otoczeniu. Relacje uczelni ze środowiskiem lokalnym mają niebagatelne znaczenie dla rozwoju regionu i podkreślają odpowiedzialność instytucji edukacyjnych w tym zakresie. Odpowiedzialność społeczna uczelni prezentowana jest w postaci raportów społecznych, zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności. Istnieje wiele dobrych praktyk opracowanych przez uczelnie zagraniczne, które interpretują społeczną odpowiedzialność uczelni w zróżnicowany sposób, w zależności od planów rozwojowych. Jednakże dotąd żadna polska uczelnia techniczna nie opracowała raportu społecznej odpowiedzialności. Celem artykułu jest zaprezentowanie wybranych działań zagranicznych uczelni podejmowanych w ramach społecznej odpowiedzialności oraz przedstawienie ścieżki raportowania społecznego w uczelni technicznej na przykładzie Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie (AGH), na podstawie analizy dokumentów. Autorzy dokonali przeglądu raportów społecznych uczelni zagranicznych publikowanych na stronach internetowych uczelni oraz Sprawozdania Rektora AGH z 2016 r. [Sprawozdanie, 2017]. Z analizy zaprezentowanej w artykule wynika, iż AGH wypracowała szereg dobrych praktyk z zakresu społecznej odpowiedzialności uczelni, które nie zostały dotychczas zaprezentowane w formie raportu społecznego.

ABSTRACT

An implementation of the knowledge economy influence on changes in higher education. A significant element of the concept is introducing an effective knowledge management mechanism, which lead to greater competitiveness and innovation of the university in both a Polish and international context. Therefore in the university’s strategic areas of action it is necessary to present not only scientific achievements but also social, ecological and economic factors in the form of social reports, in accordance with the concept of social responsibility and new role of universities as the organizations serving its environment. There are many examples of good practices developed by foreign universities, which interpret the university social responsibility in a different way, depending on their development strategies. So far social responsibility report has not been published by any Polish technical university. The aim of the article is to review the university social responsibility practices in the foreign universities as well as to present the stages of social responsibility reporting in the technical university on the example of AGH University of Science and Technology. The article states that AGH has developed significant number of good practices in social responsibility, which have not yet been presented in the form of social report.

LITERATURA / REFERENCES

Academic Ranking of World Universities (2017). http://www.shanghairanking.com.
Bowen H. (1953). The Social Responsibilities of Businessman. New York: Harper.
Clark B.R. (1998). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. Issues in Higher Education. New York: Elsevier Science Regional Sales.
Cybal-Michalska A. (2015). „Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższych”, Rocznik Lubuski, t. 41, cz. 2, s. 89–96.
Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni (2017). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju, http://www.miir.gov.pl/media/46898/Deklaracja_SOU.pdf.
Dubigeon O. (2006). Legal Obligations and Local Practices in Corporate Social Responsibility, w: J. Allouche (red.), Corporate Social Responsibility, Vol. 1: Concepts, Accountability and Reporting (s. 254–283). New York: Palgrave Macmillan.
Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu (2010). Komunikat Komisji Europejskiej, COM (2010) 2020 wersja ostateczna.
Fijałkowska J. (2012). „Społeczna odpowiedzialność wyzwaniem dla rachunkowości”, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIII, z. 1, s. 141–154.
Freederick W.C. (1960). „The Growing Concern Over Bussiness Responsibility”, California Management Review, No. 2(4), s. 54–61.
Geryk M. (2016). „Zmiany funkcjonowania uczelni w polskim systemie szkolnictwa wyższego, czyli interesariusze mają głos”, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 17, z. 4, cz. 1 Między teorią i praktyką zarządzania: dokonania, dylematy, inspiracje: nauka dla praktyki gospodarczej i samorządowej, s. 47–58.
Global Compact (2007). The principles for responsible management education. United Nations Global Compact Office, www.unglobalcompact.org/ docs/news_events/8.1/PRME.pdf.
GRI Standards (2013). https://www.globalreporting.org/standards.
Jastrzębska E. (2015). „Środowisko przyrodnicze jako niemy interesariusz społecznie odpowiedzialnego przedsiębiorstwa. Dobre praktyki biznesu w Polsce”, Logistyka Odzysku, nr 2(15), s. 49–51.
Koneczna R. (2014). CSR i jego narzędzia jako element strategii firm – praktyczny przewodnik. Kraków: Wydawnictwo IGSMiE PAN.
Kowalski R. (2016). „Społeczna odpowiedzialność biznesu – perspektywa krytyczna”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 5(953), s. 71–88.
Leja K. (2013). Zarządzanie uczelnią: Koncepcje i współczesne wyzwania. Warszawa: Wolters Kluwer.
Lo C.WH., Pang R.X., Egri C.P., Li P.H.Y. (2017). „University Social Responsibility: Conceptualization and an Assessment Framework”, w: D. Shek, R. Hollister (red.), University Social Responsibility and Quality of Life. Quality of Life in Asia, tom 8. Singapur: Springer.
McGuire J.W. (1963). Business and society. New York: McGraw-Hill.
Nejati M., Shafaei A., Salamzadeh Y., Daraei M. (2011). „Corporate social responsibility and universities: A study of top 10 world universities’ websites”, African Journal of Business Management, vol. 5, no. 2, s. 440–447.
Odnowiona strategia Unii Europejskiej na lata 2011–2014 dotycząca Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw (2011). Komunikat Komisji Europejskiej, COM (2011) 681.
OECD (2011). Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych. OECD Publishing, https://www.miir.gov.pl/media/40648/wytyczne_oecd.pdf.
Pędziwiatr E., Czaplicka-Kotas A., Kulczycka J. (2018). „Aspekty środowiskowe społecznej odpowiedzialności uczelni”, Aura, nr 5, s. 16–17.
Płonka M. (2015). „Ekonomia społeczna a koncepcja polityki społecznej państwa. Model polski”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 85–100.
Raport Społeczny 2012–2014 (2014). Wydział Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/raport_spoleczny_WIiK_lipiec2014.pdf.
Shek D.T.L., Yuen-Tsang A.W.K., Ng E.C.W. (2017a). „University Social Responsibility (USR): Insight from the Historical Roots to the Contemporary Challenges”, w: D. Shek, R. Hollister (red.), University Social Responsibility and Quality of Life. Quality of Life in Asia, tom 8. Singapur: Springer. DOI: 10.1007/978-981-10-3877-8_3.
Shek D.T.L., Yuen-Tsang A.W.K., Ng E.C.W. (2017b). „USR Network: A Platform to Promote University Social Responsibility”, w: D. Shek, R. Hollister (red.), University Social Responsibility and Quality of Life. Quality of Life in Asia, tom 8. Singapur: Springer. DOI:10.1007/978-981-10-3877-8_2.
Sprawozdanie Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z działalności uczelni w 2016 r. (2017). https://www.agh.edu.pl/fileadmin/default/templates/images/Aktualnosci/aktualnosci/_2017/0630/Sprawozdanie_wladz_AGH_2016.pdf (dostęp: 15.12.2017).
Sznajder M. (2013). „Korzyści z wdrożenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy)”, Ekonomia i Zarządzanie, nr 2 (5), s. 194–211.
Vadi M., Haldma T. (2010). „Knowledge transfer through university-industry relations: Some aspects of organizational culture”, Discussion on Estonian Economic Policy, vol. 18.
Vallaeys F. (2013). Defining social responsibility: a matter of philosophical urgency for university. Global University Network for Innovation, http://www.guninetwork.org/articles/defining-social-responsibility-matter-philosophical-urgency-universities.
Vasilescu R., Barna C., Epure M., Baicu C. (2010). „Developing university social responsibility: A model for the challenges of the new civil society”, Procedia – Social and Behavioral Sciences, vol. 2, iss. 2, s. 4177–4182.
Wigmore-Álvarez A., Ruiz-Lozano M. (2012). „University Social Responsibility (USR) in the Global Context: An Overview of Literature”, Business & Professional Ethics Journal, vol. 31, no. 3–4, s. 475–498. DOI: 10.5840/bpej2012313/424.
Wilson C. (2016). „CSR Reporting and the University”, Honors College Capstone Experience/Thesis Projects, Paper 638, https://digitalcommons.wku.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1645&context=stu_hon_theses.

Strony internetowe:
www.agh.edu.pl
www.cam.ac.uk.
www.ed.ac.uk.
www.green.harvard.eu
www.le.ac.uk.
www.sustainable.stanford.edu
www.sustainable.yale.edu.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Pędziwiatr E., Czaplicka-Kotas A., Kulczycka J. (2018). „Działania realizowane przez szkoły wyższe w ramach społecznej odpowiedzialności – dobre praktyki”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 45-56, https://doi.org/10.15678/ES.2018.1.04.