PES-022016-04-KG

Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej jako dokument strategiczny. Założenia – treść – recepcja
National Programme for Social Economy Development as a strategic document: Assumptions – content – reception

do pobrania/download PDF

Krystyna Górnicka
Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Uniwersytet Zielonogórski
al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.2.04

SŁOWA KLUCZOWE

ekonomia społeczna, program, miejsca pracy, KPRES

KEYWORDS

social economy, programme, jobs, KPRES

STRESZCZENIE

Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej został przyjęty w 2014 r. Miał stać się wyznacznikiem kierunków interwencji publicznej oraz przyczynić się do rozwoju ekonomii społecznej. Przyjęte ramy gwarantowały spójność realizowanych działań na wszystkich poziomach. W artykule omówiono proces powstawania KPRES, jego założenia, rolę regionów w jego realizacji oraz odbiór w środowisku. Jest on też próbą ustalenia, czy Program jako dokument strategiczny ma szansę wpłynąć na rozwój ekonomii społecznej. Wszystkie przewidziane w nim działania są spójne, logicznie powiązane oraz uwzględniają rolę regionów w rozwoju ES. Jednakże, na podstawie rozbieżności między nim a innymi programami (RPO) można zauważyć, iż nie wszystkie jego zapisy są wdrażane, szczególnie w regionach. O ile województwa zaktualizowały regionalne programy ES czy powołały regionalne komitety, o tyle były problemy z akredytacją OWES czy z ustaleniem liczby miejsc pracy, które mają być utworzone w PS. To pokazuje, iż KPRES prawdopodobnie nie jest postrzegany jako istotny dokument poza środowiskiem ekonomii społecznej.

ABSTRACT

The National Programme for Social Economy Development (KPRES) was adopted in 2014. It was supposed to become a determinant of directions of public intervention and contribute to the development of the social economy. The adopted framework has ensured the consistency of the activities carried out at all levels. This article discusses the process of establishing the KPRES, its assumptions, the role of the regions in its implementation and its reception in the environment. It is also an attempt to determine whether the Program as a strategic document has the potential to influence the development of the social economy. All of the measures envisaged in it are coherent, logically linked, and take into account the role of regions in development of social economy. However, on the basis of the discrepancy between it and other regional programs, it is noted that not all of its provisions are implemented, especially in the regions. While voivodships have updated regional social economy programs or set up regional committees, there have been problems with accrediting OWES or establishing the number of jobs to be created in PS. This shows that KPRES is probably not perceived as an important document outside the social economy.

LITERATURA / REFERENCES

Cabajewski S. (2014). 35 tysięcy nowych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych – kto za to odpowiada?, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/1028752.html (dostęp: 02.04.2017).
Cibor K. (2012). Raport z wstępnych konsultacji Krajowego Programu Rozwoju ES, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/807270.html (dostęp: 02.04.2017).
Cibor K. (2013). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej – zobacz, jak się zmienia, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/x/655566?doc_id=838301&projekt=433510 (dostęp: 02.04.2017).
Dobranowska-Wittels M. (2015). Bez rozmów ambitne cele ekonomii społecznej trudne do osiągnięcia, http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/1887571.html (dostęp: 22.04.0217).
Frączak P. (2014). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej wzmocni organizacje pozarządowe?, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/992281.html (dostęp: 09.04.2017).
Kaczorek Ł. (2012). Federacja nie chce Programu, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/803975.html (dostęp: 02.04.2017).
KPRES (2014). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej. Projekt z 24 lipca 2014 r. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
KPRES przyjęty (2014). KPRES przyjęty przez rząd!, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/1001418.html (dostęp: 09.04.2017).
Krajowy (2014). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej na ostatniej prostej, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/979207.html (dostęp: 09.04.2017).
MPiPS (2014). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów, http://www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/art,5533,6773,krajowy-program-rozwoju-ekonomiispolecznej-skierowany-na-komitet-staly-radyministrow.html (dostęp: 02.04.2017).
MRPiPS (2016). Pożyczki dla podmiotów ekonomii społecznej, https://www.mpips.gov.pl/aktualnosciwszystkie/organizacjepozarzadowe/art,8486,pozyczkidla-podmiotow-ekonomii-spolecznej.html (dostęp: 28.05.2017).
Muzińska A. (2013). Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej – co jeszcze można poprawić, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/844258.html (dostęp: 09.04.2017).
Nowa (2013). Nowa wersja Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/894347.html (dostęp: 02.04.2017).
Uchwała nr 1 Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej z dnia 4 października 2016 r. w sprawie Regulaminu Prac Komitetu, http://www.pozytek.gov.pl/Krajowy,Komitet,Rozwoju,Ekonomii,Spolecznej,3941.html (dostęp: 09.04.2017).
Weihs W. (2012). Dolnośląska Federacja także nie chce Programu KPRES, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/804890;jsessionid=FC98EDD-980FB0CDF2CF67F8334EA8613.html?ci=es_komentarze&did=&state=ml (dostęp: 02.04.2017).
Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014–2020, https://www.mr.gov.pl/strony/zadania/fundusze-europejskie/wytyczne/wytyczne-na-lata-2014-2020/projekt-wytycznych-w-zakresie-realizacji-przedsiewziec-w-obszarze-wlaczenia-spolecznegoi-zwalczania-ubostwa-z-wykorzystaniem-srodkowefs-i-efrr-na-lata-2014-2020/ (dostęp: 02.08.2017).
Zarządzenie nr 7 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 lutego 2017 r. w sprawie powołania Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej, http://www.pozytek.gov.pl/Krajowy,Komitet,Rozwoju,Ekonomii,Spolecznej,3941.html (dostęp: 09.04.2017).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Górnicka K. (2016). „Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej jako dokument strategiczny. Założenia – treść – recepcja”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 48-59.

 

 

PES-022016-05-AN

Postrzeganie społecznej odpowiedzialności biznesu w bankach spółdzielczych przez ich klientów
Perception of corporate social responsibility in a cooperative banks by their clients

do pobrania/download PDF

Anna Nowacka
Zakład Finansów i Rachunkowości
Wydział Nauk Ekonomicznych i Informatyki
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.2.05

SŁOWA KLUCZOWE

banki spółdzielcze, społeczna odpowiedzialność biznesu, ekonomia społeczna, klienci

KEYWORDS

cooperative banks, corporate social responsibility, social economy, clients

STRESZCZENIE

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu wpisuje się w strategię działania banków spółdzielczych od momentu ich powstania. Spółdzielczy charakter tych instytucji a zarazem chęć konkurowania z innymi podmiotami na rynku finansowym odzwierciedlają główne założenia idei CSR. Banki spółdzielcze realizując swoją misję i wizję starają się połączyć cele komercyjne ze społecznym wymiarem swojej działalności.

Głównym celem opracowania jest zaprezentowanie opinii klientów banków spółdzielczych na temat realizacji idei społecznej odpowiedzialności biznesu przez te instytucje. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy klienci dostrzegają społeczne aspekty funkcjonowania banków spółdzielczych, jak oceniają ich podejście do prowadzenia biznesu.

Podstawą empiryczną problematyki poruszonej w artykule jest studium literatury przedmiotu oraz wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród 132 klientów wybranych banków spółdzielczych. Pytania dotyczyły: inicjatyw społecznych podejmowanych przez banki spółdzielcze, form wsparcia udzielanych przez te instytucje oraz udziału klientów w imprezach sponsorowanych przez banki spółdzielcze. W artykule wykorzystano następujące metody opracowania wyników badania: wskaźniki struktury i test zgodności chi-kwadrat.

W oparciu o wyniki przeprowadzonego badania sformułowano ogólne konkluzje. Najważniejszą z nich jest fakt, że klienci dostrzegają inicjatywy społeczne podejmowane przez banki spółdzielcze. Pozytywnie oceniają zaangażowanie tych instytucji w promowanie imprez kulturalno-oświatowych oraz wspieranie i dotowanie organizacji społecznych i charytatywnych. Idea CSR realizowana jest również poprzez proces edukacji finansowej społeczności lokalnej, a zwłaszcza młodzieży.

ABSTRACT

The concept of corporate social responsibility is part of the strategy of cooperative banks since they were set up. The cooperative character of these institutions and their willingness to compete with other financial market players reflect the main assumptions of CSR. Cooperative banks, while pursuing their mission and vision, try to combine commercial goals with the social dimension of their business.

The main purpose of the article is to present opinions of clients of cooperative banks on the implementation of corporate social responsibility by these institutions. The author attempts to answer the question, whether customers perceive the social aspect of cooperative banks operation and how they assess their approach to running a business.

The empirical basis for the issues discussed in the article is a study of the literature on the subject and the survey results of 132 clients of selected cooperative banks. The questions concerned include: social initiatives undertaken by cooperative banks, forms of support provided by these institutions and participation of clients in events sponsored by cooperative banks. To develop the research results the following methods have been used: structural indicators and chi-squared compliance test.

Following the results of the conducted research the general conclusion have been drawn. The most important of these is the fact, that the clients recognize social initiatives undertaken by cooperative banks. They appreciate the involvement of these institutions in promoting cultural and educational events as well as supporting and donating to social and charitable organizations. The idea of CSR is also realized through the process of financial education of the local community, and youth in particular.

LITERATURA / REFERENCES

Benabou R., Tirole J. (2010). „Individual and Corporate Social Responsibility”, Economica, nr 77 (s. 1–19).
Bartkowiak G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Difin.
Carroll A.B., Shabana K.M. (2010). „The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Review of Concepts, Research and Practice”, International Journal of Management Reviews, vol. 12, iss. 1 (s. 85–105).
CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce, Krajowy Program Reform Europa 2020. Warszawa: Ministerstwo Gospodarki, http://bizneszsercem.pl/web/test/CSR_w_Polsce.pdf.
Gostomski E. (2007). „Nie tylko ekonomia”, Gazeta Bankowa, nr 44 (s. 46–47).
Korenik D. (2011). „Refleksja na temat społecznej odpowiedzialności banku komercyjnego”, Bezpieczny Bank, nr 3 (45), (s. 22–41).
Krasodomska J. (2012). „Znaczenie społecznej odpowiedzialności banków dla bezpieczeństwa finansowego”, Zeszyty Naukowe. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, nr 12 (s. 151–159).
Marcinkowska M. (2013). Kapitał relacyjny banku. Tom I, II, III. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Masiukiewicz P. (2007). „Zaufanie publiczne jako wartość w banku”, Bank i Rolnictwo, nr 2 (s. 3–5).
Nowacka A., Szewczyk-Jarocka M., Kaczmarczyk P., Grzywacz J. (2017). Banki spółdzielcze w społecznej gospodarce rynkowej. Płock: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku.
Olszewski K., Morye I. (2013), „Najważniejsi są ludzie, nie systemy”, Bank Wspólnych Sił, nr 5 (s. 4–6).
Siudek T., Śledź A. (1998). Rola spółdzielczości bankowej w finansowaniu rolnictwa w wybranych krajach Unii Europejskiej i w Polsce. „Banki Hiszpanii i Polski oraz ich funkcjonowanie w warunkach integracji z Unią Europejską”, III Seminarium Międzynarodowe Alicante – Hiszpania, 25-30 października 1998 r. Warszawa: Fundacja „Rozwój SGGW”.
Stefański M. (2012). „Znaczenie banków spółdzielczych w rozwoju lokalnej przedsiębiorczości i innowacji”, w: M. Stefański (red.), Wybrane historyczne i współczesne aspekty rozwoju banków spółdzielczych w Polsce, Włocławek: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku.
Strzelecki A. (2008). „Aspekty etyczne działalności banków spółdzielczych”, w: M. Stefański (red.), Perspektywy rozwoju bankowości spółdzielczej w Polsce (s. 109–134). Włocławek: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku.
Wysokińska Z., Witkowska J. (2016). Zrównoważony rozwój. Wybrane aspekty makro- i mikroekonomiczne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zabawa J. (2015). „Postrzeganie społecznej odpowiedzialności banków przez ich klientów. Perspektywa ekologiczna”, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 239 (s. 181–196).
www1: Sustainable and responsible business. European Commission, http://ec.europa.eu/enterprise/ policies/sustainable-business/corporate-social-responsibility/index_en.htm (dostęp: 28.07.2017).
www2: http://www.iso.org/iso/home/standards/iso26000.htm (dostęp: 28.07.2017).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Nowacka A. (2016). „Postrzeganie społecznej odpowiedzialności biznesu w bankach spółdzielczych przez ich klientów”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 60-70.

 

 

PES-022016-06-AM2

Lokalne innowacje społeczne wspierające rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorczości
Local social innovation supporting the development and functioning of entrepreneurship

do pobrania/download PDF

Anna Michna*, Anna Męczyńska**
* Instytut Ekonomii i Informatyki Wydział Organizacji i Zarządzania
Politechnika Śląska
ul. Roosevelta 26, 41-800 Zabrze
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
** Instytut Ekonomii i Informatyki Wydział Organizacji i Zarządzania
Politechnika Śląska
ul. Roosevelta 26, 41-800 Zabrze
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.2.06

SŁOWA KLUCZOWE

zarządzanie publiczne, innowacje społeczne, wspieranie przedsiębiorczości

KEYWORDS

public governance, social innovation, supporting of entrepreneurship

STRESZCZENIE

Na stan lokalnej przedsiębiorczości duży wpływ mają działania podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Badania pokazują, że najczęściej wspieranie przedsiębiorczości ogranicza się do stosowania w różnym zakresie instrumentów finansowych i działań promocyjnych. Celem artykułu jest przedstawienie nowatorskich, usystematyzowanych, realizowanych lokalnie przez UM w Zabrzu innowacji społecznych – nowych rozwiązań, które mają wspierać rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorczości. Zastosowanie tych innowacyjnych rozwiązań powinno przynosić społeczeństwu określone utylitarne i mierzalne korzyści. Działania te ujęte są w „Lokalnym programie przedsiębiorczości na lata 2016–2020”.

ABSTRACT

The state of local entrepreneurship is strongly influenced by actions undertaken by local self-government units. Research shows that the most common ways of support for entrepreneurship are limited to the use of various financial instruments and promotional activities. The aim of the article is to present innovative, systematized, locally-undertaken social innovations in Zabrze – novel solutions to support the development and functioning of entrepreneurship. The application of these innovative solutions should bring specified, useful and measurable benefits to society. These activities are included in the “Local Entrepreneurship Program for 2016-2020”.

LITERATURA / REFERENCES

Ciura G., Grycuk A., Korolewska M., Russel P., Smołkowska U., Stachurska-Waga M., Wołodkiewicz-Donimirski Z., Zgliczyński W. (2013). Wspieranie rozwoju przedsiębiorczości przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce – raport z badań. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Caulier-Grice J., Davies A., Patrick R., Norman W. (2012). Defining Social Innovation. A deliverable of the project: “The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission – 7 th Framework Programme. Brussels: European Commission, DG Research.
Cyfert Sz., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. (2014). „Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu – logika wyodrębniania, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna”, Organizacja i Kierowanie, 1 (161), s. 37–48.
Dziemianowicz W., Mackiewicz M., Malinowska E., Misiąg W., Tomalak M. (2000). Wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny. Warszawa: PAB-Font s.c.
GUS (2016). Wybrane wskaźniki przedsiębiorczości w latach 2010–2014. Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych.
Kożuch A. (2011). „Rola samorządu terytorialnego we wspieraniu rozwoju lokalnego”, w: A. Kożuch, A. Noworól (red.), Instrumenty zarządzania rozwojem w przedsiębiorczych gminach (s. 9–26). Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lokalny Plan Rozwoju Przedsiębiorczości dla miasta Zabrze na lata 2016–2020, http://www.bip.um.zabrze.pl/engine//bip/8/310?o=tp1&e=s|310.
Matejun M. (2012). „Regionalne instrumenty wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw”, w: A. Adamik (red.), Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw w regionie. Budowanie konkurencyjności firm i regionu (s. 82–109). Warszawa: Difin.
Skica T., Bem A. (2014). „Rola samorządu terytorialnego w procesach stymulowania przedsiębiorczości”, „Studia Regionalne i Lokalne”, 1 (55), s. 79–92.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Michna A., Męczyńska A. (2016). „Lokalne innowacje społeczne wspierające rozwój i funkcjonowanie przedsiębiorczości”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 71-79.

 

 

PES-022016-07-AM

Charakterystyka sfery gospodarczej na przykładzie studentów i absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Characteristics of economic sphere: An example of Cracow University of Economics students and graduates

do pobrania/download PDF

Anna Mirzyńska
Doktorantka na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.2.07

SŁOWA KLUCZOWE

wartości społeczne, ekonomia wartości, konkurencyjność, wartość, sfera gospodarcza

KEYWORDS

social value, economy of values, competition, value, economic sphere

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie wartości społecznych w funkcjonowaniu polskiej sfery gospodarczej. Jako żywy eksperyment, którego skutki trudno jest obecnie oszacować, autorka przywołuje badania nad wartościami młodego, wchodzącego na rynek pokolenia, którego deklaracja wobec wyznawanych wartości, postaw i celów życiowych oraz deklarowanych wobec rynku dóbr i usług oraz rynku pracy potrzeb, tworzy inny obraz kapitalizmu, nadając mu bardziej społeczny charakter. Badania zostały przeprowadzone metodą ankiety internetowej. Grupa badawcza obejmowała 210 studentów i absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Badanie wykazało, że wskazane wartości społeczne są ważne dla grupy badawczej, oraz że mają one wpływ na wybory dokonywane przez nich na rynku dóbr i usług oraz na rynku pracy. Opisywane pokolenie może tworzyć ekonomię wartości, czerpiąc z zasobów zarówno ekonomii neoklasycznej, jak i ekonomii społecznej, tworząc nową charakterystykę sfery gospodarczej.

ABSTRACT

The aim of the paper is to highlight the importance of social values for the way in which Polish economy functions. As a peculiar “living experiment”, the author cites a survey conducted on a group of representatives of young generation, just entering the labour market. Gathered declarations on 1) life attitudes, aims and values for which the youth stands for and 2) the needs they would like to see fulfilled by the goods and services market and the labour market, create an image of different, much more socially charged capitalism. The research was performed using CAWI method. Research group equaled 210 students and graduates from Economic University in Kraków. The research shows, that social values are important for researched group and have impact on their choices in the goods and services market and in the labour market. The described generation may be creating the economy of values, deriving from both neoclassical economics as well as social economics, and thus constituting the new characteristics of the economy.

LITERATURA / REFERENCES

Bartkowiak G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Boguszewski A., Kowalczuk K. (2014). „Aspiracje dążenia i plany życiowe młodzieży”, w: Młodzież 2013 (s. 6–21). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
Dess J.G. (2007). „Taking social entrepreneurship seriously”, Society, Vol. 44, No 3, s. 24–31.
Drucker P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dyoniziak R., Słaboń A. (2001). Patologia życia gospodarczego. Aspekty socjologiczne. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Friedman M. (1997). „Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków”, w: L.V. Ryan, J. Sójka (red.), Etyka biznesu: z klasyki amerykańskiej (s. 49–61). Poznań: W drodze.
Hills M.D. (2002). „Kluckhohn and Strodtbeck’s Values Orientation Theory”, Online Reading in Psychology and Culture, 4(4), http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1040&context=orpc (dostęp: 20.07.2016).
Inglehart R. (2000). „Globalization and Postmodern Values”, Washington Quarterly, 23(1), s. 215–228).
Jasińska-Kania A. (2012). „Zmiany wartości Polaków, a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji”, w: A. Jasińska-Kanina (red.), Wartości i zmiany (318–341). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kołodko G. (2007). „Etyka w nauce ekonomii i w polityce gospodarczej”, w: B. Klimczak, A. Lewicka-Strzałecka (red.), Etyka i ekonomia (s. 198–213). Warszawa: Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.
Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I. (2010). Marketing 3.0. From Products to Customers to Human Spirit. Hoboken: John Willey & Sons.
Marody M. (2010). „Kulturowe aspekty zmiany społecznej”, w: M. Marody (red), Między rynkiem, a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości (s. 11–43). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Mirzyńska A. (2016). Rola wartości w kształtowaniu rozwoju społeczno-gospodarczego. Prognoza wpływu postaw młodych uczestników rynku pracy oraz rynku dóbr i usług w Polsce, niepublikowana praca magisterska. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Muirhead S.A. (1999). The Corporate Contribution. The view from 50 Years. New York: The Conference Board.
Porter M.E. (2006). Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o.
Solomon R.C. (1998). „Etyka biznesu”, w: P. Singer (red.), Przewodnik po etyce (s. 401–412). Warszawa: Książka i Wiedza.
Tittenbrun J. (2012). Gospodarka w społeczeństwie. Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego. Poznań: Zysk i S-Ka.
Warchala J., Skudrzyk A. (2010). Kultura piśmienności młodego pokolenia Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Mirzyńska A. (2016). „Charakterystyka sfery gospodarczej na przykładzie studentów i absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 80-94.