PES-012016-02-LH

Fundraising w kontekście podmiotów ekonomii społecznej
Fundraising in the context of social economy entities

do pobrania/download PDF

Łukasz Hajduk
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Batorego 12, 31-135 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.1.02

SŁOWA KLUCZOWE

fundraising, ekonomia społeczna, pozyskiwanie funduszu, trzeci sektor, Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu

KEYWORDS

fundraising, social economy, third sector, The Polish Fundraising Association

STRESZCZENIE

Fundraising to planowe, etyczne i skuteczne zbieranie pieniędzy, które mają służyć dobru wspólnemu. Takim wspólnym dobrem jest niewątpliwie ekonomia społeczna. Dlatego warto zastanowić się nad pozyskiwaniem funduszy na tego typu działalność. Celem artykułu jest zaprezentowanie fundraisingu w kontekście pozyskiwania funduszy na rzecz podmiotów ekonomii społecznej. Autor charakteryzuje polski fundraising z jego historią i rozwojem w ostatnich latach, omawia metodykę pozyskiwania funduszy, ze zwróceniem uwagi na charakterystyczne zasady oraz etykę a także cztery główne źródła pozyskiwania funduszy. Autor tekstu – nauczyciel akademicki a jednocześnie certyfikowany fundraiser – opisuje proces pozyskiwania funduszy bazując na własnych doświadczeniach, uzupełniając je o analizę treści wybranych portali i książek z dziedziny fundraisingu.

Opisany fundraising jest podstawą dla rozwoju i skuteczności podmiotów ekonomii społecznej. Korzystanie przez nie ze wszystkich czterech omówionych źródeł pozyskiwania funduszy jest gwarantem stabilizacji tych podmiotów na rynku. Wartą przemyślenia kwestią wydaje się też być konieczność zatrudnienia fundraisera. Przedsiębiorstwa społeczne mają zbyt wiele do stracenia, aby pozwolić sobie na nieefektywne pozyskiwanie funduszy, dlatego zagadnienia poruszone w tekście powinny znaleźć odzwierciedlenie w rzeczywistości.

ABSTRACT

Fundraising is planned, ethical and efficient money-raising activity, which is supposed to serve to common good. Social economy constitutes such a common good. So it is important to think about financing of these activities. The aim of article is to present the fundraising in the context of social economy. Author characterizes polish fundraising within historical context and taking into account its recent development. Following parts of the article describe methods of raising money, especially the principles, ethical consideration and four main sources of money. The author – academic teacher and certified fundraiser – describes process of raising money, based on his own experiences and contents of books and websites on fundraising.

Fundraising is a base for development and effectiveness of the social economy. It is very important to use all of four described sources of money. This guarantees stability. It is beneficial to think about employing a fundraiser. Social enterprises have too much to lose. So they cannot afford non effective fundraising. That is why the issues described in this article need serious consideration in practice of social economy.

LITERATURA / REFERENCES

Bajguza A. (2012). „Grantoza, czyli jak się marnotrawi dotację”, Radio Białystok, http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/76128 (dostęp 28.06.2016).
Bakalarz M. (red.) (2009). Działalność gospodarcza w organizacjach pozarządowych. Warszawa: Fundacja Jesteśmy Aktywni.
Cibor K. (2015). Jak finansować współpracę. Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. DESiPP. Podstawowe pojęcia, Departament Ekonomii Społecznej i Pożytku Publicznego, http://www.pozytek.gov.pl/Podstawowe,pojecia,380.html (dostęp 14.11.2016).
Frączak P. (2006). „Szkic do historii ekonomii społecznej w Polsce”, Ekonomia Społeczna. Teksty, Fundacja Inicjatyw Społeczno Ekonomicznych. FISE. Co to jest ekonomia społeczna? Fundacja Inicjatyw
Społeczno-Ekonomicznych, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/x/433225 (dostęp 14.11.2016).
Giza-Poleszczuk A., Hausner J. (red.) (2008). Ekonomia społeczna w Polsce: osiągnięcia, bariery rozwoju i potencjał w świetle wyników badań. Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Głowacki J. (2008). „Metody i procedury pozyskiwania środków finansowych przez organizacje społeczne”, w: D. Kwiecińska, A. Pacut (red.), Budowanie kompetencji dla przedsiębiorczości społecznej. Sylabusy do szkoleń. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Głowacki J., Sułkowski R. (2012). „Jak finansować ekonomię społeczną?”, w: M. Frączek, M. Pokora (red.), Ekonomia społeczna w Małopolsce. Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
Grzegorczyk A. (2009). Fundraising w działalności organizacji pozarządowych – raport badawczy. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
Grzegorczyk A. (red.) (2011). Fundraising w działalności organizacji pozarządowych. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.
Hausner J. (2008). „Czy finansowanie ze środków publicznych psuje przedsiębiorczość społeczną?”, Ekonomia Społeczna, nr 1.
Hausner J. (red) (2008). Finansowanie i otoczenie prawne podmiotów ekonomii społecznej. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Hausner J., Laurisz N., Mazur S. (2008). „Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja”, w: Hausner J. (red.), Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Herbst I. (2008). Analiza możliwości finansowania podmiotów ekonomii społecznej w Polsce. Warszawa: Bank DnB NORD Polska SA.
Herbst I. (2012). „Finansowanie podmiotów ekonomii społecznej w Polsce”, Ekonomia Społeczna, nr 1. Instytut Fundraisingu a. Mini słownik fundraisingu, http://www.instytutfundraisingu.pl/mini-slownik-
-fundraisingu/grants.html, (dostęp 28.06.2016).
Instytut Fundraisingu b. O fundraisingu, http://www.instytutfundraisingu.pl/fundraising/o-fundraisingu.html (dostęp 28.06.2016).
Instytut Fundraisingu c. Technika testu windy – jak wykorzystać ją w fundraisingu? http://www.instytutfundraisingu.pl/e-booki-i-artykuly-o-fundraisingu/technika-testu-windy-%E2%80%93-jak-wykorzystacja-w-organizacji-pozarzadowej.html (dostęp 28.06.2016).
Karwińska A., Sułkowska W. (2008). „Kontrowersje wokół finansowania przedsiębiorczości społecznej”, Ekonomia Społeczna, nr 2.
Król K. (2013). Crowdfunding, od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności. Warszawa: Wydawnictwo Crowdfunding.pl.
Królikowska A. (2008). „Podstawowe zasady finansowania podmiotów ekonomii społecznej”, w: J. Hausner (red.), Finansowanie i otoczenie prawne podmiotów ekonomii społecznej. Kraków: Uniwersytet
Ekonomiczny w Krakowie.
Lewandowska K. (2015). „Nie taki grant straszny”, NCK, http://nck.pl/blog-kultura-sie-liczy/316936-nietaki-grant-straszny/#more-6323 (dostęp 28.06.2016).
Mazur S., Pacut A. (2008). „Publiczne i publiczno-prywatne źródła finansowania przedsiębiorstw społecznych, projektów społecznych i zatrudnienia z funduszy strukturalnych”, w: J. Hausner (red.), Wspieranie ekonomii społecznej. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Mazurczak M, Łukasiak P. (2002). Jak przygotować plan zbierania funduszy. Mały poradnik dla fundacji i stowarzyszeń. Warszawa: Akademia Rozwoju Filantropii.
MIiR (2015). Polityka Spójności 2014–2020, Informacja prasowa z 26 lutego 2015 roku, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/1335/Informacja_prasowa_perspektywa2014_2020.pdf, (dostęp
28.06.2016).
Mika J. (2015). „Fundraising, czyli narzędzia dobrych relacji w ekonomii społecznej”, w: M. Majchrzak (red.), Finanse ekonomii społecznej, tom 1. Szczecin-Poznań: Akademia Lidera WSB w Poznaniu.
Mika J. (red.) (2014). Fundraising. Teoria i praktyka. Kraków: Polskie Stowarzyszenie Fundrisingu.
Pazderski F. (2014). Kolektywne inwestowanie społeczne, Ekonomiaspoleczna.pl, 18.12.2013, http://www.ekonomiaspoleczna.pl/wiadomosc/949609.html (dostęp 28.06.2016).
Pełka W. (2012). „Rynkowe instrumenty finansowania działalności przedsiębiorstw społecznych w Polsce”, Ekonomia Społeczna, nr 2.
Płonka M. (2008). „Dylematy finansowania podmiotów ekonomii społecznej”, Ekonomia Społeczna, nr 1.
Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu. O fundraisingu, http://www.fundraising.org.pl/o-fundraisingu/ (dostęp 28.06.2016).
PWN. Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/sjp/kultywowac;2565210.html (dostęp 28.06.2016).
Setniewska D. (2015). Informacje o wynikach 1%, NGO.PL, http://portal.ngo.pl/wiadomosc/1670310.html (dostęp 28.06.2016).
SiePomaga (2012). Trudna dola fundraisera, http://blog.siepomaga.pl/2012/05/trudna-dola-fundraisera/ (dostęp: 28.06.2016).
Sobolewski A., Klimek P., Piekutowski J. (red.) (2009). Zewnętrzne finansowanie podmiotów ekonomii społecznej. Szczecin: Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej.
Socha R. (2011). „Jak się marnuje dotacje”, Polityka.pl, 1 grudnia, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/10l/1521424,1,jak-sie-marnuje-dotacje.read (dostęp: 28.06.2016).
Sponsoring (2015). „Wszystkie najważniejsze informacje o sponsoringu”, NGO.PL, http://poradnik.ngo.pl/sponsoring (dostęp 28.06.2016).
Szymańska A., Jegers M. (2014). „The Structure of Capital and Revenue in Social Enterprises”, Ekonomia Społeczna, nr 1.
Świecka B. (2015). „Finansowanie zwrotne podmiotów ekonomii społecznej”, w: M. Majchrzak (red.), Finanse ekonomii społecznej, tom 1. Szczecin-Poznań: Akademia Lidera WSB w Poznaniu.
Tokarz B. (red.) (2005). Fundraising to sztuka, której można się nauczyć. Warszawa: Akademia Rozwoju Filantropii.
Wygnański J. (2008). „Ekonomizacja sektora pozarządowego”, Ekonomia Społeczna, nr 1.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Hajduk Ł. (2016). „Fundraising w kontekście podmiotów ekonomii społecznej”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 27-40.

 

 

PES-022015-04-JG

Wartość w ekonomii społecznej
The value of the social economy
Publikacja powstała w ramach projektu, który został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2011/03/N/HS4/01388

do pobrania/download PDF

Jakub Głowacki
Katedra Gospodarki i Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
e-mail: jakub.glowacki(at)uek.krakow.pl

DOI: 10.15678/ES.2015.2.04

SŁOWA KLUCZOWE

wartość, cena, dobra i usługi, pieniądz, monetyzacja, społeczna wartość dodana

KEYWORDS

value, price, goods and services, money, monetization, social added value

STRESZCZENIE

W artykule dokonano przeglądu najważniejszych teorii wartości, począwszy od starożytności, aż do czasów współczesnych. Przytoczono poglądy w sprawie określania wartości dóbr i usług m.in. Arystotelesa, Adama Smitha, Ludwiga von Misesa czy Petera Burke’a. Na podstawie tych rozważań podjęto próbę sformułowania definicji społecznej wartości dodanej tworzonej przez podmioty sektora ekonomii społecznej, co będzie punktem wyjścia do opisania metod pomiaru dokonań w ekonomii społecznej.

ABSTRACT

The article is an overview of the most important theories of value, ranging from antiquity to modern times. Quoted, among others, are views on determining the value of goods and services of Aristotle, Adam Smith, Ludwig von Mises and Peter Burke. On the basis of these considerations, an attempt is made to formulate the definition of social added value created by the actors of the social economy, which will be the starting point to describe the methods of measuring achievements in the social economy.

LITERATURA / REFERENCES

Arystoteles (2007). Etyka nikomachejska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bartkowiak R. (2008). Historia myśli ekonomicznej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Black J. (2008). Słownik ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bohdziewicz – Lulewicz et al. (2011). Badanie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej. Konceptualizacja metody pomiaru. Maszynopis.
Burke P. (2005). History and social theory. New York: Cornell University Press, New York.
Dobija D. (2000). „Możliwości pomiaru kapitału intelektualnego organizacji i jego prezentacji w sprawozdaniach finansowych”, Zeszyty Naukowe, nr 553, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Gumkowska M., Herbst J. (2008). Najważniejsze pytania – podstawowe fakty. Polski sektor pozarządowy 2008. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Herbst K. (2006). Czy ekonomia społeczna wspomoże rozwój lokalny? Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Honderlich T. (1998). Encyklopedia filozofii (Tom I), tłum. J. Łoziński. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Jensen, P.A. (2005). „Value concepts and value based collaboration in building projects”, Procedings of CIB W096 Architectural Management: 'Special Meeting' on Designing Value: New Directions in Architectural Management, vol. Publication no. 307, Kgs. Lyngby: Technical University of Denmark.
Kamerschen D., McKenzie R., Nardinelli C. (1991). Ekonomia. Gdańsk: Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność”.
Krawczyk K., Kwiecińska D. (2008). „Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych – na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej”, w: J. Hausner (red.), Wspieranie Ekonomii Społecznej. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
Ksenofont (1967). Pisma sokratyczne (O gospodarstwie). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kundera E. (2004). Słownik historii myśli ekonomicznej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Lipiński E. (1968). Historia powszechnej myśli ekonomicznej do roku 1870. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe,.
Marks K. (1955). Kapitał, t. 2. Warszawa: Książka i Wiedza.
Martyniarczyk A. (red.) (2001). Powszechna encyklopedia filozofii. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Mises L. von (2007). Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii. Warszawa: Instytut Ludwiga von Misesa.
Moore G.E. (1919). Zasady etyki, tłum. Cz. Znamierowski. Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta.
Ossowski S. (1967). Z zagadnień psychologii społecznej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ossowski S. (1967). Z zagadnień psychologii społecznej. Warszawa: PWN.
Oyrzanowski B. (1995). Mikroekonomia. Kraków: Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
Romanow Z. (1995). Teorie wartości i ceny w rozwoju myśli ekonomicznej. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
Rothbard M.N. (2007). Ekonomia wolnego rynku, t. I, tłum. R. Rudowski. Warszawa: Fijorr Publishing.
Samuelson P.A., Nordhaus W.D. (2006). Ekonomia. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Słownik Języka Polskiego (2012). Warszawa: PWN.
Smith A. (2007). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów (tom I). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stiglitz J. (2004). Ekonomia sektora publicznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Głowacki J. (2015). „Wartość w ekonomii społecznej”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 60-68.

 

 

PES-012016-03-BB

Zagrożenia wynikające z jednoczesnego wdrażania inicjatywy lokalnej i budżetu obywatelskiego
Threats from the simultaneous implementation of the local initiative and the participatory budget

do pobrania/download PDF

Bartłomiej Biga
Katedra Gospodarki i Administracji Publicznej
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
ul. Rakowicka 27, 31-510 Kraków
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.1.03

SŁOWA KLUCZOWE

inicjatywa lokalna, budżet obywatelski, budżet partycypacyjny, społeczeństwo obywatelskie

KEYWORDS

local initiative, participatory budget, civil society

STRESZCZENIE

Tekst ten jest osadzony w tematyce partycypacji społecznej realizowanej w oparciu o formalne mechanizmy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z mieszkańcami i ich zrzeszeniami. Celem opracowania jest wskazanie zagrożeń wynikających z jednoczesnego wdrażania inicjatywy lokalnej i budżetu obywatelskiego. Przedstawione w nim są także propozycje rozwiązań mające minimalizować ryzyko wystąpienia negatywnych zjawisk w tym kontekście. Jest to wynik doświadczeń związanych z wdrażaniem tytułowych instrumentów w różnych gminach. Zasadnicze trudności w tym obszarze wynikają w dużej mierze z braku zaufania na linii administracja – obywatel (i to w obu kierunkach). Ponadto budżet obywatelski, jako instrument umożliwiający obywatelom realizowanie określonych celów przy mniejszym własnym zaangażowaniu, nie może być wdrażany w sposób konkurencyjny względem inicjatywy lokalnej. Niniejszy tekst zawiera więc propozycję komplementarnego wprowadzenia omawianych instrumentów.

ABSTRACT

This text is embedded in the concept of social participation implemented through the formal mechanisms of cooperation between local government units and residents (and their associations). The aim of the study is to identify the risk which arises from the simultaneous implementation of a local initiative and a participatory budget. The text offers solutions designed to minimize the risk of adverse incidents in this context, too. This is the result of experience with the implementation these instruments in various municipalities. The essential problems in this area is the lack of trust between administration and citizens (in both directions). Moreover, participatory budget gives a chance for a society to achieve specific goals with less self-involvement. Therefore this instrument cannot be implemented in a competitive manner with local initiative. Thus, the text contains a proposal for a complementary coexistence of these instruments.

LITERATURA / REFERENCES

Biga B., Pokora M, Schimanek T. (2015). „Mechanizmy finansowej współpracy finansowej jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi – aspekty prawno-formalne”, w: S. Mazur, A. Pacut, M. Pokora (red.), Wdrażanie mechanizmów współpracy finansowej jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. MSAP UEK: Kraków.
Ćwiklicki M., Frączek M. (red.) (2013). Partycypacja społeczna w Polsce. Atlas dobrych praktyk. Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej: Kraków.
Kębłowski W. (2013). Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi. Instytut Obywatelski: Warszawa.
Kulig A. (1996). „Regulacje prawne partycypacji społecznej w gminach”, w: G. Prawelska-Skrzypek (red.), Partycypacja obywatelska w życiu społeczności lokalnej. Stan, bariery, rekomendacje. Fundacja Międzynarodowe Centrum Rozwoju Demokracji: Kraków.
Madej B. (2015). „Konsultacje społeczne z mieszkańcami gminy powiatu i województwa”, w: Bukowski Z., Komosiński S. (red.), Samorząd terytorialny: wybory, praktyka społeczna, gospodarka lokalna. Wydawnictwo UKW: Bydgoszcz.
Makowski G., Sobiesiak P. (red.) (2011). Prawo a partycypacja publiczna. Bilans monitoringu 2010. Instytut Spraw Publicznych: Warszawa.
Pietraszko-Formanek I. (2012). Partycypacja społeczna w środowiskach lokalnych. Krakowska Akademia: Kraków.
Sześciło D., Kudłacz M., Chomątowska M. (2014). Instytucjonalno-finansowe uwarunkowania współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego a organizacjami pozarządowymi. MSAP UEK: Kraków.
Zachodniopomorska Biblioteka Ekonomii Społecznej (2009). Ekonomia społeczna w kreowaniu polityki lokalnej gmin i powiatów. Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość: Szczecin.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Biga B. (2016). „Zagrożenia wynikające z jednoczesnego wdrażania inicjatywy lokalnej i budżetu obywatelskiego”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 41-50.

 

 

PES-012016-04-MB

Ekonomia współdzielenia jako alternatywny kierunek rozwoju miast
Sharing economy as an alternative direction for cities development

do pobrania/download PDF

Marcin Banaszek
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2016.1.04

SŁOWA KLUCZOWE

ekonomia współdzielenia, ekonomia społeczna, miasto, rozwój

KEYWORDS

sharing economy, social economy, city, development

STRESZCZENIE

Ekonomia współdzielenia wpisuje się w obszar ekonomii społecznej i oznacza nowy nurt ekonomiczno-społeczny zbudowany wokół zasobów ludzkich i materialnych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie teoretycznego oraz praktycznego podejścia do ekonomii współdzielenia w kontekście miejskiej problematyki. W artykule jako metodę gromadzenia wiedzy wykorzystano metodę studiów literaturowych z zakresu ekonomii współdzielenia. Myślenie o przyszłości miast powinno być ukierunkowane na tworzenie nowych strategii wspólnotowych, w których realizacji pomóc może ekonomia współdzielenia. Gospodarka dzielenia się daje szereg rozwiązań, które można uwzględnić w strategii rozwoju polskich miast, aby poprawić jakość życia mieszkańców.

ABSTRACT

The sharing economy is becoming part of an area of the social economy and constitutes new economicsocial course built around human and financial resources. The purpose of this article is presentation of theoretical and practical approach towards sharing economy in the context of municipal issues. As a means of pooling expertise the article uses literature studies in the scope of sharing economy. Thinking about the future of cities should be directed at creating new community strategies, in which the idea of sharing economy can be helpful. The sharing economy is giving a number of solutions which it is possible to take into account in the development strategy of Polish cities in order to improve the quality of life of residents.

LITERATURA / REFERENCES

Cieślak B. (2015). „Ekonomia współdzielenia”, Magazyn Miasta, 1(9). Dorda K. (2015). „Sharing economy – wspólnotowa strategia rozwoju miast”, Magazyn Miasta, 1(9).
Hausner J. (2016). „Miasta – idea i rola kultury w jego rozwoju”, w: J. Hausner (red.), Kultura i rozwój. Kraków: Wydawnictwo UEK, UW.
Martin E., Shahenn S. (2011). „The Impact of Carsharing on Public Transit and Non-Motorized Travel: An Exploration of North American Carscharing Survey Data”, Energies, nr 4.
Montgomery C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta. Kraków: Wydawnictwo Wysoki Zamek.
Muller J. (2012), „With Driverless Cars, Once Again It Is California Leading the Way”, Forbes, http://www.forbes.com/sites/joannmuller/2012/09/26/with-driverless-cars-once-again-it-is-california-leading-theway/ (dostęp: 14.10.2016).
Obarska M. (2016). „Architektura – dowód w sprawie”, Magazyn Miast, 2(14).
Ostrom E. (2002). The Drama of Commons: The Evolution of Institution for Collective Action. Cambridge: Cambridge University Press.
Ostrom E. (2009). Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. Prize Lecture, December 8, http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/economic-sciences/laureates/2009/
ostrom_lecture.pdf (dostęp: 03.02.2017).
Raport (2016). Współdziel i rządź. Twój nowy model biznesowy jeszcze nie istnieje. Warszawa: PwC Polska.
Rifkin J. (2016). Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych. Warszawa: Studio EMKA.
Shaheen S. A. (2012). Public Bikesharing in North America: Early Operator and User Understanding. MTI Report 11-26. San Jose: Mineta Transportation Institute.
Walsh B. (2011). „10 Ideas that Will Change the World. Today’s Smart Choice: Don’t Own. Share”, Time, 17 March, http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2059521_2059717,00.html
(dostęp: 12.10.2016).
Wilkin J. (2007). „Czym jest gospodarka społeczna i jakie ma znaczenia we współczesnym społeczeństwie?, Ekonomia Społeczna, nr 1.
World Bank (2013). Planning, Connecting, and Financing Cities – Now. Priorities for City Leaders. Washington DC: The World Bank.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Banaszek M. (2016). „Ekonomia współdzielenia jako alternatywny kierunek rozwoju miast”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 51-59.