PES-012017-05-JG-VV-ZZ

Family farms in Lithuania: Problems and challenges
Rodzinne gospodarstwa rolne na Litwie – problemy i wyzwania

do pobrania/download PDF

Jolita Greblikaite
Business and Rural Development Management Institute
Faculty of Economics and Management
Aleksandras Stulginskis University, Lithuania
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Vitalija Vanagiene
Business and Rural Development Management Institute
Faculty of Economics and Management
Aleksandras Stulginskis University, Lithuania
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zivile Ziukaite
Ministry of Agriculture of the Republic of Lithuania
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2017.1.05

SŁOWA KLUCZOWE

rodzinne gospodarstwa rolne, rozwój obszarów wiejskich, Litwa, przedsiębiorczość społeczna

KEYWORDS

family farms, rural development, Lithuania, social entrepreneurship

STRESZCZENIE

Celem artykułu jest analiza sytuacji rodzinnych gospodarstw rolnych na Litwie pod kątem istotnych problemów i wyzwań. Rolna gospodarka rodzinna na Litwie jest relatywnie nowym zjawiskiem w okresie od uzyskania niepodległości w 1990 roku. Rodzinne gospodarstwa rolne są bardzo istotne dla litewskich obszarów wiejskich, ponieważ są głównymi miejscami pracy i dochodów dla ich mieszkańców. Zasadność przeanalizowania sytuacji rodzinnych gospodarstw rolnych na Litwie wynika z problemów ujawnionych w badaniu. Można je określić jako: brak aktów prawnych dotyczących rodzinnego biznesu, niewielkie tradycje zarządzania rolnictwem rodzinnym w porównaniu z innymi krajami UE, brak środków finansowych na innowacyjny wzrost, słabo rozwinięty biznes rodzinny, w tym kultura rolnej gospodarki rodzinnej i brak wartości utrzymujących rodziny razem, jak również brak zainteresowania rolników z gospodarstw rodzinnych dywersyfikacją działań, w tym przedsiębiorczością społeczną na obszarach wiejskich. Potrzebne są zatem ugruntowane rozwiązania i propozycje, jak poprawić sytuację na obszarach wiejskich dla rolników z gospodarstw rodzinnych. Jedną z propozycji zawartych w tym artykule jest dywersyfikacja działalności rodzinnych gospodarstw rolnych o dodatkowe innowacyjne działania i głębsze zaangażowanie młodych rolników w biznes rodzinny. Przedsiębiorczość społeczna może być rozwiązaniem dla rodzinnych gospodarstw rolnych na obszarach wiejskich.

ABSTRACT

The paper aims to analyse the situation of family farms in Lithuania regarding essential problems and challenges. Family farming in Lithuania remains new phenomena in a period after gaining independence after the 1990s. Family farms are very important for Lithuanian rural areas as they create the main job places and income for the citizens. The need to analyse the situation about family farms in Lithuania remains on the problems disclosed in the research. It could be named as lack of legal acts concerning family business, poor managerial traditions of family farming comparing with other EU countries, lack of financial resources for innovative growth, poor family business including family farming culture and lack of values keeping families together, lack of interest of family farmers in diversified activities including social entrepreneurship in rural areas. The grounded solutions and suggestions how to improve situation in rural areas for family farmers are needed. One of the suggestions in this paper about the situation is diversified family farms activity with additional innovative activities and deeper involvement of young farmers in the family business. Social entrepreneurship could be a possible solution for family farms in rural areas.

LITERATURA / REFERENCES

Agence (2016). Family farming. Agence Française De Développement Family, http://www.afd.fr/webdav/site/afd/shared/PUBLICATIONS/THEMATIQUES/AFD-agriculture-familiale-VA.pdf (accessed 27.11.2016).
Astromskienė A., Gargasas A. (2013). „Importance of Personal Characteristics of Rural Inhabitants for They Entrepreneurship Activity”, Management theory and studies for rural business and infrastructure development, No 1 (30), http://mts.asu.lt/mtsrbid/article/view/2 (accessed 15.03.2017).
Farmer Agricultural Law /Ūkininko ūkio įstatymas (1999). https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.769B541DD7F7/TAIS_424849/ (accessed 29.11.2016).
Food (2014). Towards stronger Family farming. Food And Agriculture Organization of The United Nations, http://www.fao.org/3/a-i4306e.pdf (accessed 14.11.2016).
Garner E., de la O Campos A. P. (2014). „Identifying the ‘Family farm’ – An informal discussion of the concepts and definitions” ESA Working Paper, No. 14-10. Rome: FAO, http://www.fao.org/3/a-i4306e.pdf (accessed 19.11.2016).
Greblikaitė J. (2016). „Development of Entrepreneurship in Lithuania: Becoming Social Entrepreneurs”, in: A. Walsh (ed.), Entrepreneurship and Firm Performance (pp. 81–92). New York: Nova Science Publisher’s.
Greblikaitė J., Rakštys R. (2016). Socialaus verslumo aplinka Lietuvoje. Vadyba, kooperacija, inovacijos. Tarptautinės mokslinės-praktinės konferencijos medžiaga, lapkričio 25 d. (International Conference, Book of Abstracts), pp. 16–17.
Greblikaite J., Rakstys R., Caruso D. (2017). „Social Entrepreneurship in Rural Development of Lithuania”, Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, vol. 39, no. 2, pp. 69–85.
Helfand S. M., Moreira A. R. B., Bresnyan E. W. (2015). Agricultural Productivity and Family Farms in Brazil: Creating Opportunities and Closing Gaps, http://economics.ucr.edu/people/faculty/helfand/Helfand%20Ag%20Productivity%20and%20Family%20Farms%20in%20Brazil%202015.pdf (accessed 30.11.2016).
Kalvotoji Žemaitija (2013). Šeimos ūkiai perspektyviausi, http://www.kalvotoji.lt/index.php/verslas/2618-eimos-kiai-perspektyviausi-.html/ (accessed 16.11.2016).
Kauno (2011). Šeimos verslo perdavimas SVV įmonėse Mokymų programa. Kauno regioninis inovacijų centras, http://www.adam-europe.eu/prj/5702/prj/WP4%20LT%20KRIC%20manual%20Seimos%20verslo%20perdavimas%20SVV%20im.pdf (accessed 26.11.2016).
Kimhi A, Nachlieli N. (1998). Intergenerational Succession in Israeli Family Farms, http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/20811/1/spkimh01.pdf (accessed 25.11.2016).
Lindahl B. (2005). The Family Farm Model in Swedish Agricultural Policy, http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/24413/1/sp05li01.pdf (accessed 09.11.2016).
Milius P, Sarkiene J. (2008). „Entrepreneurship Training for Innovative Start-Ups: The KTC Case”, in: P. van der Sijde, A. Ridder, G. Blaauw, C. Diensberg (eds), Teaching Entrepreneurship. Contributions to Management Science (pp. 22–33). Berlin/Heidelberg: Physica-Verlag HD.
OECD (2007). The Social Economy. Building inclusive economies. Ed. by A. Noya, E. Clarence, https://www.scribd.com/document/93901305/OECD-the-Social-Economy-Building-Inclusive-Economies (accessed 01.06.2017).
Savickienė J., Miceikienė A. (2016). „Šeimos ūkio ekonominio gyvybingumo kompleksinio vertinimo metodika”, Apskaitos ir finansų mokslas ir studijos: problemos ir perspektyvos, vol. 10, no 1, pp. 151-161, Article DOI: https://doi.org/10.15544/ssaf.2016.15/ (accessed 22.11.2016).
Šeimos ūkiai (2017). http://seimosukiai.lt
Slesinger D. P., Whitaker J. (2016). „A Portrait of Family Farmers in Wisconsin”, CDE Working Paper, No. 98-30, University of Wisconsin-Madison, https://www.ssc.wisc.edu/cde/cdewp/98-30.pdf/ (accessed 22.11.2016).
Strange M. (1988). Family farming: A new economic vision. University of Nebraska Press, http://www.trabal.org/courses/pdf/strange_entire.pdf (accessed 17.11.2016).
Vveinhardt J., Andriukaitiene R. (2016). „Diagnostics of management culture in order to implement the concept of a socially responsible company: The case of a concern”, Ekonomie a management, Vol. 19, Iss. 3, pp. 142–157.
Vveinhardt J., Andriukaitiene R., Cunha L. M. (2014). „Social capital as a cause and consequence of corporate social responsibility”, Transformations in Business & Economics, Vol. 13, No. 2A(32A), pp. 483–505.
Žemės (2016). Lietuvos žemės ūkis faktai ir skaičiai, No. 2 (18), Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras, http://www.vic.lt/?mid=108/ (accessed 22.11.2016).

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Greblikaite J., Vanagiene V., Ziukaite Z. (2017). „Family farms in Lithuania: Problems and challenges”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 64-71, , https://doi.org/10.15678/ES.2017.1.05.

 

 

PES-012017-06-AC-KG

Efektywność przedsiębiorstw społecznych w realizacji celów społecznych i biznesowych
Efficiency of social enterprises in meeting social and business goals

do pobrania/download PDF

Agnieszka Chomiuk, Katarzyna Gabryelewicz
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2017.1.06

SŁOWA KLUCZOWE

przedsiębiorstwa społeczne, społeczna wartość dodana, analiza finansowa, zysk plus

KEYWORDS

social enterprises, social added value, financial analysis, profit plus

STRESZCZENIE

Artykuł podejmuje tematykę efektywności w realizacji celów społecznych i biznesowych w przedsiębiorstwach społecznych. Autorki podkreślają, że kategoria zysku w ekonomii społecznej jest nierozerwalnie powiązana z misją społeczną, a analiza kondycji przedsiębiorstwa społecznego powinna uwzględniać społeczną wartość dodaną. Swoje wnioskowanie autorki opierają na analizie finansowej dwóch spółdzielni socjalnych. Celem artykułu jest wskazanie korzyści społecznych i ekonomicznych wynikających z funkcjonowania spółdzielni socjalnych oraz analiza kondycji i rentowności przedsiębiorstw społecznych na przykładzie analizowanych spółdzielni socjalnych. Wyniki badań dowodzą, że analizowane przedsiębiorstwa społeczne wykazują tendencję do zwiększania swojej wartości ekonomicznej, realizują cele prozatrudnieniowe oraz generują liczne korzyści społeczne.

ABSTRACT

Article deals with the subject of efficiency in meeting social and business goals in social enterprises. The authors emphasize that the profit in social economy is inextricably linked to the social mission. Due to this fact, the analysis of social enterprise’s condition must include the social added value. The authors’ conclusions are based on the financial analysis of the two social co-operatives. The aim of the article is to point out the social and economic benefits of the functioning of social co-operatives as well as the analysis of the condition and profitability of social enterprises on the example of the analyzed social co-operatives. The results of the research show that the analyzed social enterprises tend to increase their economic value, fulfill their employment objectives and generate numerous social benefits.

LITERATURA / REFERENCES

Andrałojć M. (2012). „Social Value of Work – Calculation with SROI Methodology”, Contemporary Management Quarterly, no. 3.
Begg D., Fischer S., Dornbusch R. (2000). Makroekonomia. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Bohdziewicz-Lulewicz M. (red.) (2012). Pomiar społecznej wartości dodanej generowanej przez podmioty ekonomii społecznej – główne dylematy i wyzwania. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej.
Głowacki J., Jelonek M. (2013). Mierzenie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Głowacki J., Jelonek M. (2011). Badanie społecznej wartości dodanej podmiotów ekonomii społecznej w Polsce za pomocą narzędzia ESometr. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Głowacki J., Płonka M., Rosiek K. (2012). „Wybrane metody oceny społeczno-ekonomicznych efektów działania podmiotów ekonomii społecznej”, w: M. Frączek, J. Hausner, S. Mazur (red.), Wokół ekonomii społecznej. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Krawczyk K., Kwiecińska D. (2008). „Audyt społeczny jako metoda oceny działalności przedsiębiorstw społecznych – na tle innych sposobów określania społecznej wartości dodanej”, w: Hausner J. (red.), Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Chomiuk A., Gabryelewicz K. (2017). „Efektywność przedsiębiorstw społecznych w realizacji celów społecznych i biznesowych”, Ekonomia Społeczna, nr 1, s. 72-83, https://doi.org/10.15678/ES.2017.1.06.

 

 

PES-022017-01-IL

Przeciwdziałanie bezdomności w kontekście dobra wspólnego
Countering homelessness in the context of the common good principle

do pobrania/download PDF

Irena Lipowicz
Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
ul. Wóycickiego 1/3, bud. 17, 01-938 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2017.2.01

SŁOWA KLUCZOWE

bezdomność, godność człowieka, dobro wspólne, prawne formy działania administracji, zasady prawa administracyjnego

KEYWORDS

homelessness, human dignity, common good, legal forms of administration, principles of administrative law

STRESZCZENIE

Bezdomność zbyt często jest traktowana jako uciążliwy, ale stały element polskiego życia społecznego. Obecnie występuje stagnacja, a nawet wzrost liczby bezdomnych krążącej wokół 30 tys. osób. Z punktu widzenia zasady dobra wspólnego i innych zasad konstytucyjnych nie można się z tym pogodzić, należy przeanalizować na nowo obowiązki władzy publicznej w perspektywie godności osoby bezdomnej. W artykule w nowy sposób ukazano prawa i obowiązki nie tylko administracji samorządowej, ale także wskazano zaniedbania w regulacji zadań administracji rządowej oraz brak krajowej strategii w tym zakresie. Z odniesienia kwestii przeciwdziałania bezdomności do zasady dobra wspólnego wynikają nowe impulsy w zakresie dywersyfikacji prawnych form działania administracji i stosowania mierników.

ABSTRACT

Homelessness is often considered as arduous but permanent element of Polish society. Nowadays we can observe stagnation and even growth in the number of homeless people (this number is currently about 30.000). Taking into consideration the principle of common good and other constitutional principles, homelessness cannot be accepted. Once again public institutions should reanalyse its obligations towards homeless people in the human dignity perspective. Article presents not only rights and obligations of the local authorities but indicates negligence in regulation of defining tasks of the general government and lack of national strategy in this field. Looking at the question of preventing homelessness through the common good principle can result in finding new ways to diversify legal forms of administration and application of different measures.

LITERATURA / REFERENCES

Barczewska-Dziobek A. (2009). Podmioty niepubliczne w sferze wykonywania zadań administracji lokalnej, w: J. Parchomiuk, B. Ulijasz, E. Kruk (red.), Dziesięć lat reformy ustrojowej administracji publicznej w Polsce (s. 264–278). Warszawa: Wolters Kluwer.
Boczoń J. (2012). Ocena Gminnego Standardu Wychodzenia z Bezdomności. Ekspertyza, http://kielce.caritas.pl/pdf/ekspertyza-boczon.pdf.
Browarczyk Ł., Olech P., Stenka R. (2014). Model gminny standard wychodzenia z bezdomności. Podręcznik. Gdańsk: Pomorskie Forum na rzecz Wychodzenia z Bezdomności, http://www.pfwb.org.pl/2014/07/podrecznik-model-gswb-juz-dostepny/ (dostęp: 13 grudzień 2017).
Davies N. (2010a). Boże Igrzysko. Kraków: Znak.
Davies N. (2010b). Zaginione królestwa. Kraków: Znak.
Duniewska Z. (2005). „Polisemia godności w terminologii prawnej”, Studia Prawno-Ekonomiczne, nr 71.
Duniewska Z., Jaworska-Dębska B., Olejniczak-Szałowska E., Stahl M. (red.) (2016). Materialne prawo administracyjne, wyd. 2. Warszawa: Wolters Kluwer.
Fukuyama F. (2014). Ład polityczny i polityczny regres. Warszawa: Rebis.
Garlicki L., Derlatka M. (2016). Komentarz do art. 75 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w: L. Garlicki, M. Zubik (red.), Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej. Komentarz, t. II. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.
Gruszka-Zych B. (2002). Mało obstawiony święty. Cztery reportaże z Bratem Albertem w tle. Katowice: Księgarnia Św. Jacka.
Grzegorski S. (2005). Analiza aktualnej sytuacji prawnej w kontekście świadczenia pomocy osobom bezdomnym, w: D. Zalewska, M. Oliwa-Ciesielska, I. Szczepaniak-Wiecha, S. Grzegorski (red.), Formy pomocy
bezdomnym. Analiza ułatwień i ograniczeń problemu. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.
Hobbes T. (1954). Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tł. Cz. Znamierowski. Warszawa: PWN.
Jan Paweł II (1981). Laborem exercens. Watykan.
Kaczorowski P. (2005). Państwo w czasach demokracji. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
Kłoczowski J. (2014). Historia Polski od czasów najdawniejszych do końca XV w. Warszawa: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Kmieć-Łuciuk A. (2017). Program „Potrzebny Dom”. Mieszkalnictwo Wspomagane w Stargardzie, w: J. Wilczek (red.), Programy mieszkaniowe w przeciwdziałaniu bezdomności. Dobre praktyki i refleksja systemowa. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.
Lach A. (2007). Świat społeczny bezdomnych i jego legitymizacje. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
Lipowicz I. (2012). „Godność ludzka w świetle prawa administracyjnego”, Przegląd Filozoficzno-Literacki, nr 1–2 (33).
Lipowicz I. (2017a). „Dobro wspólne”, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 3 (79), s. 17–31, https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.3.3.
Lipowicz I. (2017b). Uwagi wstępne – ku zmianie polityki publicznej w przeciwdziałaniu bezdomności, w: I. Lipowicz (red.), Bezdomność – problemy prawne, innowacyjne rozwiązania (s. 7–13). Warszawa: Fundacja Didactics.
Mazur J. (red.) (2006). Bezdomność. Szkice z socjologii, polityki społecznej i katolickiej nauki społecznej. Lublin: KUL.
Mędrzycki R. (2016). „Problem bezdomności w świetle wybranych regulacji prawnych”, Przegląd Legislacyjny, nr 4 (98).
Mędrzycki R. (2017). Zadania administracji publicznej w zakresie przeciwdziałania bezdomności. Studium administracyjnoprawne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Mikłaszewicz P. (2016). Artykuł 75 Konstytucji RP, w: M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1–86. Warszawa: C.H.BECK.
Oliwa-Ciesielska M. (2004). Piętno nieprzypisania. Studium o wyizolowaniu społecznym osób bezdomnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Piechowiak M. (2012). Dobro wspólne jako fundament polskiego porządku konstytucyjnego. Warszawa: Biuro Trybunału Konstytucyjnego.
Piekut-Brodzka M.D. (2006). Bezdomność. Warszawa: Chrześcijańska Akademia Teologiczna.
Pilotażowe wdrożenie standardów usług w zakresie bezdomności i przetestowania Modelu Gminnego Standardu Wychodzenia z Bezdomności, https://www.stargard.pl/Pilotazowe-wdroze.nie-standardow-uslug-w-zakresie-bezdomnosci-iprzetestowania-Modelu-Gminnego-Standa.
Pisarska M. (1993). „Miejskie schronisko dla bezdomnych kobiet. Zasady funkcjonowania, charakterystyka zbiorowości pensjonariuszek schroniska”, Praca Socjalna, nr 4.
Popielarska B. (2002). Przyczyny bezdomności w świetle teorii psychologicznych, w: A. Duracz-Walczak (red.), W kręgu problematyki bezdomności polskiej. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Bezdomnym.
Porowska A. (2017). Kilka uwag o podejściu do bezdomności, w: I. Lipowicz (red.), Bezdomność – problemy prawne, innowacyjne rozwiązania (s. 161–167). Warszawa: Fundacja Didactics.
Porowski M. (1995). „Bezdomność – obraz zjawiska i populacji ludzi bezdomnych”, w: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika Społeczna: Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Powiat: Ilu w gminach jest bezdomnych i ile kosztuje ich utrzymanie? (2018). 2 lutego, http://chodziez.naszemiasto.pl/artykul/powiat-ilu-w-gminach-jestbezdomnych-i-ile-kosztuje-ich,4397028,art,t,id,tm.html (dostęp: 26.04.2018).
Przymeński A. (2001). Bezdomność jako kwestia społeczna w Polsce współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Schmitt C. (2008). Lewiatan w teorii państwa Tomasza Hobbesa, przekł. M. Falkowski. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Schmitt C. (2012). Teologia polityczna i inne pisma, tł. M. Cichocki. Warszawa: Aletheia.
Trzciński J. (2005). „Rzeczpospolita Polska dobrem wspólnym wszystkich obywateli”, w: J. Góral, R. Hauser, J. Trzciński (red.), Sądownictwo administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980–2005. Warszawa: Naczelny Sąd Administracyjny.
Zajadło A. (2015). Idea solidarności w aksjologii współczesnego prawa międzynarodowego, w: A. Łabno (red.), Idea solidaryzmu we współczesnym prawie konstytucyjnym. Doświadczenia polskie i międzynarodowe. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Lipowicz I. (2017). „Przeciwdziałanie bezdomności w kontekście dobra wspólnego”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 7-15, https://doi.org/10.15678/ES.2017.2.01.

 

PES-022017-02-SF

Personalistyczna koncepcja administracji publicznej a bezdomność
The personalistic concept of public administration and homelessness

do pobrania/download PDF

Sławomir Fundowicz
Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15678/ES.2017.2.02

SŁOWA KLUCZOWE

personalistyczna koncepcja administracji publicznej, filozoficzne podstawy personalizmu, godność osoby ludzkiej, system pomocy bezdomnym

KEYWORDS

personalistic concept of public administration, philosophical foundations of personalism, dignity of human person, help system for homeless people

STRESZCZENIE

Niniejszy artykuł porusza problematykę personalistycznej koncepcji administracji publicznej w kontekście bezdomności. Omówiono koncepcję administracji publicznej, jak i filozoficzne podstawy personalizmu, by następnie przejść do pojęcia zadania publicznego. Koniecznym stało się przeanalizowanie kwestii godności osoby ludzkiej, jak i systemu pomocy bezdomnym. Mając na uwadze personalistyczną koncepcję prawa administracyjnego podkreślono konieczność patrzenia na bezdomność przez pryzmat osoby bezdomnej.

ABSTRACT

This article deals with the issues of the personalistic concept of public administration in the context of homelessness. The concept of public administration was discussed, as well as the philosophical foundations of personalism, to get to the concept of a public task. It became necessary to analyse the dignity of the human person as well as the system of help for the homeless. Bearing in mind the personalistic concept of administrative law, the need to look at homelessness through the prism of a homeless person was stressed.

LITERATURA / REFERENCES

Bartnik Cz. (1995). Personalizm. Lublin: Oficyna Wydawnicza Czas.
Boć J. (red.) (2004). Prawo administracyjne, wyd. 10 popr. Wrocław: Kolonia Limited.
Chrisidu-Budnik A., Korczak J., Pakuła A., Supernat J. (2005). Nauka organizacji i zarządzania. Wrocław: Kolonia Limited.
Fundowicz S. (2003). Człowiek i administracja publiczna, w: S. Fundowicz, F. Rymarz, A. Gomułowicz (red.), Prawość i godność. Księga pamiątkowa w 70. Rocznicę urodzin Profesora Wojciecha Łączkowskiego (s. 97–108). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Gacka B. (1996). Personalizm amerykański. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Głombik Cz. (2002). „Osoba i kultura w filozoficznej wizji Jacques’a Maritaina”, w: Z. Kuderowicz (red.), Filozofia XX wieku, t. 1 (s. 238–266). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Granat W. (1961). Osoba ludzka. Próba definicji. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.
Granat W. (1976). U podstaw humanizmu chrześcijańskiego. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Granat W. (2016). „Godność człowieka a problem bezdomności”, w: I. Lipowicz (red.), Bezdomność – problemy prawne, innowacyjne rozwiązania (s. 14–28). Warszawa: Fundacja Didactics.
Kant I. (2001). Uzasadnienie metafizyki moralności, tłum. M. Wartenberg. Kęty: Antyk.
Koźmiński A., Piotrowski W. (red.) (1997). Zarządzanie. Teoria i praktyka, wyd. 3 popr. i rozsz. Warszawa: PWN.
Krąpiec A. (1991). Ja – człowiek. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Krąpiec A. (1993). Człowiek i prawo naturalne. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Krąpiec A. (1996). Suwerenność – czyja? Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Maritain J. (1935). O nową cywilizację chrześcijańską. Lublin: Towarzystwo Wiedzy Chrześcijańskiej.
Maritain J. (1960, 1981). Humanizm integralny. Zagadnienia doczesne i duchowe nowego świata chrześcijańskiego, tłum. J. Budzisz. Londyn: Veritas, Warszawa: Krąg.
Maritain J. (1981). Humanizm integralny. Warszawa: Krąg.
Maritain J. (1988). Osoba ludzka i społeczeństwo, w: J. Maritain, Pisma filozoficzne, tłum. J. Fenrychowa. Kraków: Znak.
Mędrzycki R. (2016). „Nowe formy działania administracji publicznej i partnerów społecznych w zakresie przeciwdziałania bezdomności”, w: I. Lipowicz (red.), Bezdomność – problemy prawne, innowacyjne rozwiązania (s. 62–74). Warszawa: Fundacja Didactics.
Mędrzycki R. (2017). Zadania administracji publicznej w zakresie przeciwdziałania bezdomności. Studium administracyjnoprawne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Mounier E. (1964). „Personalizm”, w: E. Mournier, Wprowadzenie do egzystencjalizmów. Warszawa.
Płużański T. (2002). „Emmanuel Mounier – twórca personalizmu”, w: Z. Kuderowicz (red.), Filozofia XX wieku, t. 1 (s. 267–279). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Sierpowska I. (2016). „Sytuacja prawna osoby bezdomnej – aktywne czy pasywne formy wsparcia?”, w: I. Lipowicz (red.), Bezdomność – problemy prawne, innowacyjne rozwiązania (s. 29–51). Warszawa: Fundacja Didactics.
Wojtyła K. (1994). Osoba i czyn i inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Zdyb M. (1998). Publiczne prawo gospodarcze. Kraków: Zakamycze.

Akty prawne i orzecznictwo
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. nr 78 poz. 483 z późn. zm. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 650, 700 z późn. zm.
Wyrok TK z 30 października 2006 r., sygn. akt P 10/06, OTK-A 2006, nr 9, poz. 128.

SUGEROWANE CYTOWANIE / SUGGESTED CITATION

Fundowicz F. (2017). „Personalistyczna koncepcja administracji publicznej a bezdomność”, Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 16-25, https://doi.org/10.15678/ES.2017.2.02.